mag je rechts voorbijrijden bij een 'doorgetrokken-en-onderbroken streep' op de snelweg? en mag je een volledige inhaalmanoeuvre over links maken?

stel een tweebaans snelweg, de weg is gescheiden dmv een doorgetrokken-en-onderbroken streep (links doorgetrokken, rechts onderbroken).

als ik rechts rijd, dan mag links niet op mijn baan komen, dus mag ik hun rechts voorbijrijden, toch?

en als dit een op normale weg was (met tegenliggers zeg maar), mag je iemand links inhalen die voor je rijdt. als je dan weer op je eigen baan terechtkomt, rij je eerst over de doorgetrokken streep, wat in dit geval dus mag omdat je inhaalt.
mag deze manoeuvre dan ook in de situatie hierboven op de snelweg?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
5.2K

Antwoorden (3)

Bij 2 baans snelweg met strepen zoals door jou omschreven mag links niet naar rechts gaan. Dat is meestal het geval bij een invoegstrook zodat er rustig ingevoegd kan worden en niet tegelijkertijd iemand invoegt en een ander vanaf links naar rechts komt. Dat zou een gevaarlijke situatie opleveren.
Je mag daar echter niet rechts inhalen.
Op een normale weg mag wat jij schets wel. Op een snelweg niet. Als je dan naar links gaat moet je ook links blijven rijden tot die doorgetrokken streep er niet meer is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de algemene regel is "inhalen geschiedt links"!
(er zijn enkele uitzonderingen) Zie:
Inhalen
Artikel 11 van het RVV
1 Inhalen geschiedt links.
2 Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te
kennen hebben gegeven dat zij naar links willen
afslaan, worden rechts ingehaald.
3 Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen
andere bestuurders rechts inhalen.
4 Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering
bevinden mogen bestuurders die zich links van
deze markering bevinden rechts inhalen.
5 Bestuurders mogen trams rechts inhalen.
Artikel 12
Het is verboden een voertuig vlak voor of op een
voetgangersoversteekplaats in te halen.
De belijning op de autosnelweg is bedoeld om de doorstroming en / of veiligheid te bevorderen, maar verandert niets aan de regel met betrekking tot het links inhalen. (file uitgezonderd)

Toegevoegd na 13 uur:
De functie van de belijning mag duidelijk zijn, In beide gevallen dient het de veiligheid en/of de doorstroming.
Je kan een siruatie op een autosnelweg -waar het verkeer op twee of meer rijstroken in dezelfde richting rijdt- niet vergelijken met die op wegen waar tegenliggers te verwachten zijn.
Op een 'normale' weg met tegemoet komend verkeer zal je wel terug moeten om een inhaalactie af te ronden. Op een autosnelweg bestaat die noodzaak niet en kan dit dus zonder problemen zodra de doorgetrokken belijning overgaat in een onderbroken belijning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeer slecht antwoord. het eerste deel van mijn vraag gaat niet over rechts inhalen maar over rechts voorbij rijden, dat is wat anders. het tweede deel van mijn vraag gaat over links inhalen, dus ook daar is jouw antwoord totaal niet op van toepassing. je kan wel willekeurig wat gaan cut en pasten, maar je kan ook mijn vraag eens goed lezen en daar een serieus specifiek antwoord op geven. echt, kom op... "Bestuurders mogen trams rechts inhalen!"
je hebt totaal niet begrepen dat het in mijn vraag een specifieke snelwegsituatie betreft.
jammer. -
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst bedankt voor je sympathieke reactie....hartverwarmend!
Mogelijk heb ik je vraag niet helemaal goed gelezen.
Wil je me dan s.v.p. deze regel uitleggen:
"als ik rechts rijd, dan mag links niet op mijn baan komen, dus mag ik hun rechts voorbijrijden, toch?"
(zie punt 4 artikel 11 - dan dus wel)
Wanneer praat je van voorbij rijden en wanneer van rechts inhalen??
Als je mijn -wellicht onvolledige antwoord- goed hebt begrepen, mag het duidelijk zijn dat ik de algemene regel met betrekking tot het inhalen heb benoemd. Uit de algemene regelgeving valt dan op te maken wat wel en niet mag.
Je hebt gelijk dat ik het tweede deel van je vraag onvoldoende heb gelezen, maar...dat neemt niet weg dat je reactie vriendelijker had gekund.
jammer.-
als ik rechts rijd, dan mag links niet op mijn baan komen, dus mag ik hun rechts voorbijrijden, toch?

Klopt, en je mag dan idd voorbijrijden, niet inhalen maar dat is wat anders. Als jij daar 120 rijdt en links opeen 100 omdat iemand invoegd moet je zeker niet ook 100 gaan rijden en idereen achter je laten remmen, je moet dan gewoon blijven rijden cq. doorstroming bevorderen.