Mag een bedrijf kosten in rekening brengen voor het invorderen van statiegeld?

Na ruim 2 jaar bijna maandelijks klant te zijn geweest van bezorgservice Albert heb ik besloten hiermee te stoppen.

Nu is het zo dat ik nog 10 kratten heb staan à 4 euro statiegeld.
Normaal gesproken wordt het statiegeld verrekend met de volgende boodschappen.

Nu ik alleen mijn statiegeld terug wil, rekent Albert bezorgservice 5 euro en 95 cent om de kratten te komen halen. Ook biedt de service geen enkele mogelijkheid de kratten zelf ergens in te leveren.

Op deze manier steelt albert bezorgservice dus eigenlijk de statiegeldwaarde van meer dan 1 krat.
Buiten het feit dat dit een zeer slechte service is, is mijn vraag dus ook of dit zomaar mag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Utrecht
13 jaar geleden
Goede optie van Pieter.
Of Albert..nl nu boodschappen komt brengen of alleen kratten ophalen, ze maken hiervoor kosten en die belasten ze door als bezorgkosten. Op zich heel redelijk.
Bestel voor een laatste keer en geef meteen alle kratten retour.

Antwoorden (4)

Bestel iets voor een laag min of meer symbolisch bedrag (om AH te helpen een goede daad te doen).
Als dat ook niet lukt, meld dat je het probleem op de website van Kassa gaat zetten met de vraag voor een goede oplossing.
Dreigen met mogelijke negatieve publiciteit kan nog wel eens een zetje in de goede richting zijn, zo heb ik elders gemerkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ik het niet mee eens. Dan moet je dus eerst wéér iets kopen en dat is nu net niet wat zij wil. Ze heeft dat statiegeld al betaald dus extra geld hoeven ze niet weer te rekenen. Die flessen en krat zijn dus nu háár eigendom en dus heeft ze het recht ze weer in te leveren waar zij wil.
Eigenlijk brengen ze je geen kosten in rekening voor het invorderen, maar voor het voorrijden om de kratten op te halen.

Dat lijkt me allerminst onredelijk aangezien je namelijk hoe dan ook zelf kosten zou moeten maken om ze in te leveren. Als je naar een inleverpunt gaat moet je er heen dat kost je in ieder geval tijd. Los van eventuele brandstof.

Voorrijkosten/ophaalkosten horen nu eenmaal bij Albert, want dat zit ook bij iedere bestelling. Dat is onderdeel van het concept. Juridisch gezien zie ik geen enkele grond waarom ze je dit niet in rekening zouden mogen brengen.

En ook in redelijkheid ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dit mag - de voorwaarde voor een bestelling bij Albert is dat je voor minimaal 70 euro afneemt, waarbij je ook bezorgkosten betaalt.
Doe je dat niet en wil je alleen kratten inleveren, dan betaal je wel de 'bezorgkosten', ook al wordt er in dit geval niets bezorgd. Zie het maar als 'afhaalkosten' of 'voorrijkosten', ze komen per slot van rekening langs zonder dat jij iets afneemt.
Ben je het daar niet mee eens, dan kun je de kratten beter gebruiken in bijvoorbeeld je berging of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het redelijk is want die kosten had je ook gehad bij je volgende bestelling. en eigenlijk is het een koopje, laat maar eens een monteur voorrijden, ben je zo 35 euro kwijt.
De enige simpele manier die ik zie om er van af te komen is iemand zoeken in je kennissenkring en je kratten DAAR te droppen zodat ze bij zijn volgende bestelling worden meegenomen.

Maar je hebt wel een punt, het zou service van AH zijn als je ze gewoon bij een vestiging zou kunnen inleveren (ik heb er ook al 3 jaar één in mijn schuur staan)