Wie is aansprakelijk als het ene paard het andere dood trapt?

2 paarden van verschillende eigenaren worden door een derde persoon in een stuk land gezet. Paard 1 schopt paard 2 dermate dat paard 2 moet worden afgemaakt. Wie is aansprakelijk? En hoe zit dit met verzekeringen?
Helaas is dit een praktijk voorbeeld.

Toegevoegd na 1 uur:
Inmiddels heb ik ook niet stil gezeten en blijkt dat de bezitter altijd aansprakelijk is, tezij........... De tenzij is diegene die de paarden (zonder toestemming van de eigenaren) buiten heeft gezet.
Hoe begin je nu zoiets?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zag er vandaag ook twee die elkaar behoorlijk achterna zaten... 't is niet toevallig in de buurt van Deventer gebeurt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een vreselijk verhaal, maar ik zou het nog vreselijker vinden als je "een zaak" begint. Kosten op verlies kun je niet verhalen. Het ene paard heeft het andere niet bewust dood geschopt, het is de natuur. Eigenaren staan daar buiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee niet bij deventer. Het zijn "gelukkig" niet mijn paarden. Het Het paard krijg je niet terug maar het gaat wel om veel geld. 15000plus.
Inmiddels weet ik dat dit soort gevallen gewoon zijn opgenomen in het BWB.

Het beste antwoord

In principe is de eigenaar aansprakelijk voor de schade die zijn dier heeft aangericht.

Eigenlijk is het net zo als bij schade die door een kat of hond veroorzaakt wordt.

De bezitter kan niet zonder meer aansprakelijk gesteld worden omdat hij die dat paard in zijn bezit heeft..de eigenaar helemaal niet hoeft te zijn..want..

De dief die dat paard steelt heeft dat dier in zijn bezit en is dus de bezitter..maar is bepaald niet de eigenaar..

Het antwoord op je vraag is dus: De eigenaar is in principe aansprakelijk maar..het is aan de rechter om de precieze feiten..mede aan de aan de hand van de jurisprudentie te interpreteren.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik weet er niet veel van af, maar ik zou zeggen ofwel de persoon die de paarden in dat veld heeft neergezet (heeft hij hier wel toestemming voor, wisten allebei de eigenaren hier van af? Zo niet, dan zeker) anders zou ik zeggen dat het de het de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het dode paard is. Of het paard dat de ander heeft geschopt heeft vaker agressieve trekjes, dan zou ik zijn eigenaar verantwoordelijk stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een eigenaar is verantwoordelijk voor zijn dier...Dat is vaste jurisprudentie. Maar dit soort (juridische) vragen hangen altijd af van de feiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat spijtig om te horen :(

in beginsel zal de schadeclaim bij de eigenaar van het schoppende paard moeten worden ingediend.

als het goed is is een paard verzekerd want je loopt altijd risico
het kan ook in de wei schade oplopen zonder dat er andere paarden hier schuld aan hebben, een paard op hol slaat en anderen schade toebrengen en dan zal de verzekering deze schade dekken.

bij de link meer info over de wettelijk bepalingen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vriend zit in de verzekeringen en zegt dat degene die de paarden in de wei heeft gezeg niet aansprakelijk kan worden gesteld, tenzij deze geen toestemming heeft gekregen van de eigenaren om de paarden samen in de wei te zetten. Anders zou je eventueel kunnen proberen om de eigenaar van paard 1 aansprakelijk te stellen, maar er valt die meneer / mevrouw niet veel te verwijten, dus echt makkelijk zal het niet worden. Succes en sterkte!