Waarom worden bij echtscheidingen de kinderen eigenijk altijd aan de moeders toegewezen?

vaders lijken haast geen rechten te hebben als het op de kinderen aankomt en de moeder slecht wil doen.ik ken persoonlijk een geval van dichtbij waarin de vader zijn kinderen niet kan zien omdat de moeder pertinent weigert mee te werken aan bezoek en omgangs regelingen.De kinderen worden totaal gehersenspoeld wat de vader betreft en na jaren van procedures en voor de vader gunstige uitspraken bij de rechtbank is er nog steeds geen omgang.terwijl hij wel alimentatie betaald en door het hele verhaal inmiddels aardig in knel is geraakt.ik kan er met mijn verstand echt niet bij,erlijk waar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
10.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja dat is moeilijk he..
Een kind zoekt en vindt al snel geborgenheid en vertrouwen bij de persoon die het meest dichtbij staat, en in de meeste gevallen is dit (onvoorwaardelijk) de moeder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de kinderen voordat de moeder begon met de in het begin bestaande omgangs regeling te traineren goed contakt met de vader en woonden bij de moeder.daar was iedereen''tevreden''mee tot dat moeders het op haar heupen kreeg en gekke dingen ging doen zoals aangifte van ontvoering als vaders met de kids recht op omgang had en dus gearesteerd werd als die onderweg was naar zijn huis en een paar uur op het buro door mocht brengen.om maar een ding te noemen.het verbaast mij dat ze er mee weg komt om als de rechter de vader het recht geeft om in een omgangs huis weer contakt met de kinderen op te gaan bouwen en moekkie de kinderen thuis houd niemand haar een strobreed in de weg legt.ik begrijp ook heus wel dat moederen meer iets voor moeders is en kinder vaak meer een emotionele band met hun moeder hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja maar daar heb je het kunnen zien opgroeien van je kinderen niet mee terug.

Het beste antwoord

De wetgever en de rechter gaan ervan uit dat het niet goed is voor de kinderen om de verzorgingsverdeling te wijzigen na de scheiding. Als de moeder tijdens het huwelijk hoofdverzorgster was, blijft zij dat na de scheiding. Als de vader hoofdverzorger was, blijft hij dat. In de praktijk komt de laatste situatie niet zoveel voor.

Beide ouders zijn volgens de wet verplicht het contact tussen de kinderen en de andere ouder te onderhouden en te stimuleren. Dit kan je laten afdwingen, desnoods met een dwangsom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De reden is gebaseerd op redelijk oude regelingen.

De man werkt, de vrouw zorgt voor de kinderen

Dan komt er een echt scheiding

De vrouw krijgt een uitkering PLUS alimentatie van de (werkende) man
En ze zorgt voor de kinderen..,

Vandaar dat de vrouw meer kans heeft om de kinderen te houden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Altijd een nare situatie. Moeder versus vader is nooit een win-win situatie. Het blijft en verliessituatie omdat het gezin uit elkaar ligt.

Het gaat vaak om jonge kinderen bij een scheiding. Jonge kindjes en de mama, dat is een eenheid waaraan weinig te veranderen is.
Dat het in veel situaties een verbitterde strijd is van de vader die aan het kortste eind trekt, is bekend. Helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uit eigen ervaring, omdat het niet strafbaar word gesteld, indien 1 van de partijen kwaadwillend is.
Zelden dat een rechter een moeder in detentie zet, indien zij stelselmatig weigert mee te werken.
Meestal word het afgedaan met een dwangsom, en indien de moeder deze niet kan betalen, kan je als vader daar dus ook nog heel lang op gaan zitten wachten.

Zou de wetgever, zoals in sommige landen wel gebruikelijk is, dit strafbaar stellen, met de dreiging van detentie, wat kan inhouden, dat je dan strafblad krijgt, wat inhoud dat je dan je ouderlijke macht kwijtraakt, beide partijen dan alleen op echte gegronde redenen de kinderen bij de vader of moeder weghouden.

Mijn ex beschuldigde mij van seksueel misbruik, ik mocht vervolgens de grootste moeite doen om aan te tonen dat het dus niet zo was, en die loze beschuldiging bleef aan het adres van de moeder.
Zelf kan ik begrijpen dat een moeder uit wrok dingen roept, en strijd voor haar kinderen.
Maarzolang de wetgever deze voorbeelden wat ik nu aankaart, accepteerd, dan hou je deze problemen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja en dat vind ik dus heel bizar ik begrijp echt niet dat dat zomaar getolereerd word.
In principe hebben beide ouders recht om voor de kinderen te zorgen.
Of de kinderen bij de vader of moeder terecht komen, hangt van verschillende factoren af. Het gebeurt ook regelmatig dat de vader de kinderen krijgt toegewezen.
Dit hangt af van de leefsituatie van de ouders(werk, huis e.d.), maar ook van de voorkeur van het kind(als het ouder dan 12 is). Mocht de vader 40 uur per week werken, en de moeder niet. Dan is er een grote kans dat de kinderen naar de moeder gaan, omdat die meer tijd voor ze heeft(en vice versa). Leven de ouders al 2 jaar gescheiden, en wonen de kinderen bij de vader, dan krijgt
de vader de kinderen. Aangezien ze daaraan gewent zijn.

Vervolgens heb je recht op een omgangsregeling, tenzij er een reden is waarom 1 van de ouders de kinderen niet kan zien(gevaar voor de kinderen enz.) Mocht er iets mis gaan met de omgangsregeling, dan moet je in principe weer naar de rechter. Maar dat kost veel tijd en geld, en willen de meeste mensen dus niet.

Het is een lastige situatie, maar het beste kunnen de ouders het met elkaar regelen. Lukt dat niet, moet de andere ouder niet heel moeilijk gaan doen, dat helpt niemand, vooral het kind niet. Wacht dan af, laat de rechter beslissen. De meeste kinderen willen als ze ouder zijn(jaar of 12+) weer contact met beide ouders. Daarnaast zijn ze dan op een leeftijd, dat ze ergens kunnen afspreken zonder dat de moeder erbij moet zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt wat je weergeeft, in principe.
Alleen in de praktijk komt er niks van terecht.
Ik had zelfs de kinderen toegewezen gekregen, omdat de moeder niet meewerkte, door de rechter.
Daar ik chauffeur ben, bijna niet thuis was, ikzelf getracht heb om dan mijn baan op te zeggen, handje dus ophouden bij de gemeente, dan ander werk zoeken wat past in de verzorging van de kinderen, ving ik bot.
Mijn werk kon ik niet opzeggen, ivm dat ik uit nood particulier huur, dus hogere vaste lasten had, zou ik dus voor minder geld gaan werken, wat ik met alle liefde zou doen, inhouden dat ik de rekeningen niet meer kan betalen.
urgentie kreeg ik niet, om voor een sociale woning in aanmerking te komen, daar ik teveel verdiende. Mijn ex besloot ineens te gaan studeren, via de gemeente nog wel, kinderen bleven dus bij de moeder, want alles zo geregeld, dat zij dus wel alle tijd voor de kinderen had. Ook al sprak de rechter dingen uit in mijn voordeel, kan je dan spreken van eerlijkheid ?
Ik vind van niet.
Want ook al sta ik in mijn recht, aan de hand van bovenstaande lees je gewoon terug hoe een man gewoon de dupe word van het systeem.
Je vecht dus niet alleen tegen de moeder, maar ook tegen het systeem. p.s. Zie mijn kids dus al ruim een jaar niet meer, ondanks de dwangsommen die tegen haar lopen.
Door de advocaatkosten moest ik genoodzaakt zijn de strijd te staken.
Een zinloos iets dus, wat nu al ruim 4 jaar duurt. Ik heb me dus nu erin berust dat ik wacht dat ze allebei 12 zijn, en dan hoop ik erop, dat ze geen afkeer hebben gekregen van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zit ongeveer in het zelfde pakket al een vriend van mij die is nu ook al jaren bezig en ondanks dat hij alles wint bij de rechtbank weigert zijn ex aan alle bezoek en omgangs regelingen mee tewerken en heeft de kinderen zo bewerkt dat zij een hekel aan hun vader hebben een van zijn dochters belde nog wel even op om hem te feliciteren met het overlijden van zijn vader.