Mag je pasfoto's van 5 jaar geleden gebruiken ?

Mijn schoonmoeder moet een nieuwe legitimatie laten maken en nu heeft ze de zelfde foto's gevonden die ze op haar legitimatie staat van 5 jaar geleden.
Mag ze die foto's gebruiken ?
Ze vind het zonde om nieuwe te laten maken, ze zegt ik heb er toch nog 2 liggen.
Maar ik zeg volgens mij moet je altijd nieuwe legitimatie maken omdat de foto om de 5 jaar vernieuwd moet worden.

Om eerlijk te wezen ze is totaal niet veranderd vergeleken bij 5 jaar gelden .

Toegevoegd na 43 minuten:
Is een legitimatie nou Burgerzaken of Burgerlijke stand zaken.
Want ik kijk naar de openingstijden van ons loket en er staan verschillende tijden op voor burgerzaken is het langer open als voor burgerlijke stand zaken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
21.1K

Het beste antwoord

Het is nogal afhankelijk van de ambtenaar achter het loket. natuurlijk moet de foto aan de eisen voldoen.
Maar hoe veel hij lijkt....ja dat is maar net wat de ambtenaar hiervan vind.
Mijn vader heeft hier ooit ee hele discussie over gehad bij de gemeente, die vonden ook dat mijn vader verandert was, tussen zijn 72 en 77ste......... Op de vraag : Wie bepaald dit. Antwoorde de gemeente beambte: IK !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze heeft toch voor de zekerheid een nieuwe pasfoto laten maken.
Want toen ik die sites en antwoorden gingen lezen
en op haar brief las die ze kreeg waarop stond dat ze haar legitimatie moest vernieuwen,
(iets van recente pasfoto)
zei ik maak toch maar voor de zekerheid nieuwe pasfoto's.
Maar achteraf had het niet eens gehoeven want die mevr achter het loket zei dat haar oude ook had gemogen toen ze die liet zien.

Andere antwoorden (9)

je kan het proberen, meestal zien ze toch op de één of andere manier dat het een oude foto is en moet/kan je als nog nieuwe maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze daar op de oude geen bril draagt en beide oren zichtbaar zijn, moet dat lukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook bedankt voor u site ik zag die link niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik snap er niks van ik kon er niks over vinden op google en jullie wel
Hier staan alle eisen waaraan de pasfoto voor een legitimatiebewijs moet voldoen: http://www.paspoortinformatie.nl/nederlands/Reisdocumenten/Pasfoto
In 2007 zijn de modellen streng bijgesteld, dus een foto van 5 jaar geleden zal vermoedelijk daar niet bij passen. Maar er wordt niet voorgeschreven dat het een recente foto moet zijn, als het goedgelijkend is mag het.

Toegevoegd na 57 minuten:
De burgerlijke stand is voor het aangeven van een geboorte, overlijden, huwelijk, geregistreerd partnerschap, en scheiding.
Voor een legitimatiebewijs moet je naar het loket Burgerzaken.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt ik kon niks vinden op google.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, mooi duidelijk antw. :)
Als ze erop lijkt, dan wel... Als ze veranderd is niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
al zou ze een prima creme gebruiken en niet veranderen, de eisen aan pasfoto's veranderen wel.
Ik heb het ook geprobeerd toen ik een nieuwe pas moest aanvragen. Ik zag er nog hetzelfde uit, had alleen wat korter haar. Het mocht niet want ik lachte te veel en mijn oor was niet goed zichtbaar. Ik had voor de zekerheid nog zo'n zelfde foto meegenomen als in mijn pas zat, maar dat mocht ook niet. Ze moesten recent zijn en aan bepaalde eisen voldoen die elke fotograaf kent die pasfoto's maakt.

Toegevoegd na 3 uur:
Het is burgerzaken. Burgerlijke stand is huwelijk en geboorte.
amc
13 jaar geleden
Als de foto's voldoen aan de richtlijnen mogen ze gerust vijf jaar oud zijn.
jc54
13 jaar geleden
Het is zo goed als zeker dat een 5 jaar oude pasfoto niet voldoet aan de eisen die door de overheid worden gesteld a.d.v. de Fotomatrix Model 2006.

Sinds 26 augustus 2006 gelden nieuwe regels voor pasfoto's. Deze zijn mede het gevolg van de introductie van een elektronische chip in het Nederlandse paspoort.
Zowel in het nieuwe paspoort als de nieuwe identiteitskaart bevindt zich vanaf nu een chip. Hierop wordt een aantal gegevens vastgelegd om het vervalsen van reisdocumenten te bemoeilijken. De chip bevat de pasfoto in kleur en daarnaast de volgende gegevens: uw naam (voornamen en achternamen), documentnummer, nationaliteit, geboortedatum, geslacht, datum einde geldigheid, land van uitgifte en persoonsnummer (sofi-nummer). De digitale pasfoto wordt gemaakt door het scannen van een aangeleverde pasfoto. Deze moet om die reden voldoen aan een aantal nieuwe eisen. Voor meer info zie bijgevoegde bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk als dat niet kan, want anders hoef je toch ook niet iedere 5 jaar een nieuwe I.D. te laten maken. Want moet een foto op hoe je er nu uit ziet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de eisen van een pasfoto zijn recentelijk veranderd rechtvooruit kijken ed
dus ik vermoed dat het niet gaat omdat die oude pasfotos nog niet naar de nieuwe regel gemaakt zijn
je kan eventueel eens vragen aan een fotograaf maar ja of die een eerlijk antwoord geeft ?
anders verdient die ook niets