Is een geldige ID kaart niet verplicht?

Zie net op mijn stemoproep dat je mag stemmen met een verlopen ID kaart, is het hebben van een geldige ID kaart dan niet verplicht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
20K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie ook hier:
http://www.goeievraag.nl/vraag/ga-stemmen-verlopen-paspoort-onderweg.65592

Het beste antwoord

Nee. Het is niet verplicht een geldig ID bewijs te hebben.

Maar: het is wel verplicht om in bepaalde situaties een geldig ID bewijs te tonen, bijvoorbeeld als je wordt aangehouden en de politie een goede reden heeft om je ID te zien, of in het OV, e.d.

(Mooie constructie he, je hoeft het niet te hebben, maar wel kunnen overleggen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dat was dacht ik wel verplicht, maar bij vorige evrkiezingen bleken er veel , vooral,ouderen te zijn zonder geldig ID kaart, die dus niet konden stemmen. En om die mensen die verder niet veel veeder kwamen dan het bejaardenhuis toch de mogelijkheid te geven te stemmen, is de verplichte geldigheid afgeschaft
anneliez
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt helemaal!
Als je 14 jaar of oudet bent moet je je kunne identificeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verlopen ID-kaart verliest zijn geldigheid niet. Het is nog steeds een geldig ID-kaart alleen verlopen. Er zit een bepaalde termijn op het mogen verlopen van je ID-kaart. (volgens mij 3 jaar, maar hier ben ik niet zeker van)
Dus om je te identificeren, ook bij politie desgevraagd, is dit nog steeds een geldig identificatiemiddel. Maar om zaken aan te vragen (hypotheek, lening, uitkering, enz) is meestal een geldig en niet verlopen ID-bewijs nodig. Dus vervang je ID-kaart gewoon op tijd om al het gezeur te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is idd mogelijk, sinds de verkiezingen van vorig jaar te stemmen met een verlopen identiteitskaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geldig ID is niet verplicht het mag ook een rijbewijs zijn . rijbewijs in namelijk ook een geldig ID. alleen bij bepaalde instanties is dat niet geldig. geloof bij het aanvragen lenig en uitkering.
maar bij stemmen is een rijbewijs ook goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een rijbewijs is geen ID-kaart. Wel mogen beide gebruikt worden om je zelf te identificeren.
Ja, je bent verplicht om een geldig identiteitsbewijs te hebben én op straat bij je te hebben.

Maar de straf voor overtreding van die regel is een boete, niet uitsluiting van het stemrecht. In dit geval zouden de gevolgen van niet op tijd verlengd hebben onevenredig zwaar zijn. Daarom mag je ook stemmen als je een verlopen identiteitsbewijs kunt tonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet (geldig) om te kunnen stemmen SuzyQ
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En je bent niet verplicht een ID op straat bij je te hebben, ALLEEN als je hem moet tonen.
Daar was indertijd enorme politieke discussie over en het is dus een toonplicht geworden.
Door hem thuis te gaan halen en dan te tonen is wel een erg theoretische discussie, maar er staat nergens dat je hem binnen 10 seconden moet kunnen tonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De facto is die verplichting er wel, je moet je identiteitsbewijs op eerste verzoek kunnen tonen. En dat kan nou eenmaal alleen als je hem bij je hebt. Hem thuis ophalen om te tonen is geen theoretische discussie, dit valt duidelijk niet binnen de eisen. De reden van een toonplicht in plaats van een draagplicht is deze: een opsporingsambtenaar mag je alleen bij verdenking 'zomaar' (dus zonder dat je al betrokken bent bij bijvoorbeeld een ongeluk) vragen je identiteitsbewijs te tonen. De zorg in de Kamer was dat als er een draagplicht was, agenten de verdenking 'heeft vast geen identiteitsbewijs bij zich' zouden misbruiken om zonder verdere aanleiding te vragen het identiteitsbewijs te tonen. Door het invoeren van een toonplicht in plaats van draagplicht, moet er een duidelijke andere aanleiding zijn om naar het identiteitsbewijs te vragen. Maar omdat je het op eerste verzoek moet kunnen tonen, komt dat de facto alsnog neer op een draagplicht. Overigens beweer ik toch nergens dat je identiteitsbewijs geldig moet zijn om te mogen stemmen? Ik leg juist uit waarom dat niet zo is.
Dat hangt van de situatie af en voor het stemmen hoeft het bewijs niet geldig te zijn.
In de meeste situaties moet het wel geldig zijn.

Zoals je stemoproep al vermeld is een om te kunnen stemmen een ID-kaart, paspoort of rijbewijs geldig tot 3-3-2006 nodig.

Het hangt van je leeftijd en situatie af wanneer je een ID-kaart, rijbewijs of paspoort nodig hebt en wanneer dit geldig of verlopen mag zijn en wanneer je dit bij je moet dragen of niet.

Een ieder die de leeftijd van veertien jaar heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van een ambtenaar als bedoeld in artikel 8a van de Politiewet
1993, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 ter inzage aan te bieden. Deze verplichting geldt ook indien de vordering wordt gedaan door een toezichthouder. Vraagt een agent om je ID-kaart, dan kun je ook hem vragen of zich te legitimeren. Dit moet vanwege artikel 2 van de Ambtsinstructie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je 14 jaar of ouder bent moet je altijd id/rijbbewijs/paspoort bij je hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Nelly3
het onderstaande uitspraak is niet helemaal juist. Het identiteitsbewijs mag ten hoogste 5 jaren verlopen zijn en de foto moet nog overeenkomen met de werkelijkheid. Dus een identiteitsbewijs van 2012 is niet meer geldig (ondanks de goed gelijkende foto) maar een id bewijs dat in maart 2018 zijn geldigheid verloor en je ziet er totaal anders uit kan ook als onbruikbaar aangemerkt worden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
Alleen dateert de vraag uit begin 2011, dus is de kans groot dat de regels inmiddels gewijzigd zijn...