mijn ex partner wil partneralimentatie omzetten in kinderalimentatie..moet ik daarin meegaan?

mijn ex vrouw ontvangt van mij partneralimentatie..zij heeft aangegeven dat zij officieel is gaan samenwonen en wil de regeling omzetten in kinderalimentatie..wij hebben 2 kinderen van 17 die schoolgaand zijn..en 1 kind van 20 jr..niet schoolgaand..los/vast werk..partneralimentatie geregeld via convernant...moet ik hier zo maar in toestemmen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Antwoorden (5)

Het verbaast mij dat je niet allang kinderalimentatie betaalde ipv partneralimentatie. Ik ben ook gescheiden, heb 3 kinderen en ik heb nog nooit voor de expartner betaald, maar wel voor de kinderen. Ik zou in haar voorstel meegaan, dan weet je zeker dat je kinderen er wat aan hebben. Het is nl zo, dat je de ali aan de kinderen zelf uitbetaalt als ze 18 jr of ouder zijn. Boven de 21 hoef je helemaal niet meer te betalen. Je ex woont nu samen en heeft het waarschijnlijk niet meer nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me niet en zeker niet 'zomaar'.
Als ik het goed begrijp (in ken de inhoud van het convenant immers niet) heeft je ex geen recht meer op partneralimentatie en ben je dus niet meer alimentatieplichtig. Ga geen kinderalimentatieverplichting aan als dit niet nodig is. Als je je kinderen financieel wilt ondersteunen kan dit natuurlijk altijd, daar is geen contract voor nodig.
13 jaar geleden
Waarschijnlijk ben je verplicht kinderalimentatie te betalen, het zijn jouw kinderen dus heb je de plicht mee te betalen aan hun onderhoud.
Voor de oudste van 20 niet meer, maar die van 17 zolang ze nog studeren wel.
Ook als ze straks gaan studeren zal bij de hoogte van hun studiefinanciering gekeken worden naar het inkomen van je ex en naar jouw inkomen.

Neem contact op met een advocaat,dat je eerder geen kinderalimentatie hebt betaald verbaast me, meestal is het eerst kinder alimentatie en is er dan nog iets over kan de ex partner ook alimentatie vragen. Maar dit is afhankelijk van wat er toendertijd afgesproken is, daar kan ik weinig zinnigs over zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OP het moment dat zij gaat samenwonen ontslaat dat jou van de plicht partneralimentatie te betalen. Dat is nu eenmaal wettelijk vastgelegd. Het is dus met name een sluwe zet van haar op de partneralimentatie om te zetten naar kinderalimentatie. Op deze wijze blijft zij geld van jou ontvangen.
Blijkbaar is er in het convenant nooit iets opgenomen geweest over kinderalimentatie, dus daar ligt dan ook geen betalingsoplicht voor jou.
Kinderalimentatie is geld wat gebruikt dient te worden voor de kinderen terwijl partneralimentatie de partner ten goede komt. Blijkbaar heeft ex altijd financieel borg kunnen staan voor de kinderen, en had jij die verplichting niet; of hadden jullie een andere regeling. Dat doet dus niet ter zake.
Ik zou er zeker niet mee instemmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodra zij gaat samenwonen als ware zij gehuwd dan vervalt de plicht tot partneralimentatie.
Vreemd dat er geen kinderalimentatie is vastgesteld bij het scheiden, want kinderalimentatie gaat voor partneralimentatie. Het is inderdaad raadzaam om het convenant er op na te zien.