mijn ex vrouw wil geen contact meer met haar dochter nu wil ik mijn ex uit de ouderlijke macht halen kan dat en hoe gaat dat dan.

Toegevoegd na 2 uur:
sinds 2007 geen contact meer tussen moeder en dochter aan mij toegewezen mijn dochter heeft er heel veel problemen door en ik ben op nieuw getrouwd kan heel goed op schieten met mijn vrouw ze is 15 jaar mijn dochter

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

ontheffen kan mogelijk zijn als er aangetoond kan worden dat een van de partners niet aan de verplichtingen voldoet die het ouderlijk gezag met zich meebrengt.

1.Het ouderlijk gezag omvat de plicht en het recht van de ouder zijn minderjarig kind te verzorgen en op te voeden.

2.Onder verzorging en opvoeding worden mede verstaan de zorg en de verantwoordelijkheid voor het geestelijk en lichamelijk welzijn en de veiligheid van het kind alsmede het bevorderen van de ontwikkeling van zijn persoonlijkheid. In de verzorging en opvoeding van het kind passen de ouders geen geestelijk of lichamelijk geweld of enige andere vernederende behandeling toe.

3.Het ouderlijk gezag omvat mede de verplichting van de ouder om de ontwikkeling van de banden van zijn kind met de andere ouder te bevorderen.

4.Een kind over wie de ouders gezamenlijk het gezag uitoefenen, behoudt na ontbinding van het huwelijk anders dan door de dood of na scheiding van tafel en bed, na het beëindigen van het geregistreerd partnerschap, of na het beëindigen van de samenleving indien een aantekening als bedoeld in artikel 252, eerste lid, is geplaatst, recht op een gelijkwaardige verzorging en opvoeding door beide ouders.

5.Ouders kunnen ter uitvoering van het vierde lid in een overeenkomst of ouderschapsplan rekening houden met praktische belemmeringen die ontstaan in verband met de ontbinding van het huwelijk anders dan door de dood of na scheiding van tafel en bed, het beëindigen van het geregistreerd partnerschap, of het beëindigen van de samenleving indien een aantekening als bedoeld in artikel 252, eerste lid, is geplaatst, echter uitsluitend voor zover en zolang de desbetreffende belemmeringen bestaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat zal via een gerechtelijke procedure moeten gebeuren. Neem hiervoor contact op met een advocaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
via advocaat, en best kans dat er nog een psygologisch onderzoek volgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een advocaat beslist niet over het uitzetten uit de ouderlijke macht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
VIA.....advocaat
Dat kan wel, maar is vrij moeilijk.
Je moet via een advocaat een verzoek indienen bij de Rechtbank. Dan volgt een onderzoek door Jeugdzorg. De teneur bij Jeugdzorg is op dit moment kost wat kost het contact met beide ouders handhaven. Is heel goed, als je het vergelijkt met vroeger tijden, waar een ouder werd afgesneden van contact met een kind door de Kinderbescherming.
Maar zoals het nu is, is soms ook niet goed. Het werkt n.l. als een soort vooroordeel,
Maar als je exvrouw eerlijk is tegen de Jeugdzorgonderzoeker, moet het lukken. Daar zal veel van afhangen. Vaak durven mensen, vooral vrouwen dat toch niet tegen een buitenstaander te zeggen. Het maakt n.l. nogal een onmenselijke indruk. En ik vraag me ook af of de moeder van je dochter deze contactbreuk niet ivm ""Heel moeilijk alleen op te voeden van haar dochter"" wil. Als ze dat n.l. tot uiting brengt, krijgt ze een gezinsvoogd en zal je dochter mogelijk toch weer bij haar moeder gaan wonen.
Het beste is dat jullie in de opvoeding een lijn trekken. En dat je haar moeder steunt

Hoewel er zijn gevallen bekend, waarin de moeder in alle oprechtheid de verdere opvoeding aan de vader overliet, vertrouwend dat hij het goed zou doen, en wetend dat haar carriere haar onvoldoende tijd voor haar dochter zou laten.

Dus: overweeg het allemaal maar eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit gaat niet zomaar. Door de Raad voor de Kinderbescherming zal er een onderzoek gedaan worden naar het huidige gezag en de situatie eromheen. Zij geven een advies aan de Rechtbank of moeder inderdaad ontheven of ontzet uit de ouderlijke macht macht kan worden.