Mogen winkels kleding/spullen in nederland verkopen die niet eerlijk gemaakt zijn?

Ik bedoel met niet eerlijk zoals door middel van kinderarbeid in derde wereld landen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Met eerlijk bedoel je waarschijnlijk betrouwbaar of rechtvaardig.

Als het om gestolen spullen gaan is dat verboden. Als het om door kinderen gemaakte spullen gaat mag dat wel en dat gebeurd op grote schaal zoals je weet.

Je zou ook de vraag kunnen stellen: mogen mensen spullen kopen (is het eerlijk) die door kinderarbeid tot stand zijn gekomen? En dan kom je bij je zelf terecht!

Je zou ook de vraag kunnen stellen: is het erg om kinderen die op de vuilnisbelten hun voedsel en andere spullen moeten verzamelen om in hun dagelijks bestaan te voorzien, spullen te laten maken waardoor ze niet meer op de vuilnisbelt hoeven te verkeren, maar met hun karig verdiende loontje in hun dagelijks onderhoud kunnen voorzien?

Als jij die goedkope spullen niet meer koopt, zijn de kinderen gedwongen terug te keren naar de vuilnisbelt.

Zeg jij maar wat eerlijk is of niet.

Het leed heeft veel kanten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar zijn het dan alleen de goedkope producten die door kinderarbeid gemaakt is? Met eerlijk bedoelde ik eigenlijk fair trade producten en met niet eerlijk dus de niet fair trade producten. producten die gemaakt door kinderen in derde wereld landen. jaren geleden hoorde ik namelijk dergelijke dingen over niké en andere vergelijkbare merken. deze vind toch niet goedkoop. Ik snap ook dat het niet eerlijk is voor die kinderen om te werken, of om op vuilnisbelten moeten zoeken naar eten. Ieder kind heeft recht op onderwijs. Ik vroeg me af of deze producten vandaag nog steeds in nederland verkocht mogen worden. We geven (als nederlanders) namelijk ook aan goede doelen die kinderen een mogelijkheid geven om naar school te gaan. Leek me onlogisch om en het geld te geven aan goede doelen en producten kopen die dat goede doel dus weer tegen gaan =/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die producten gaan dat goede doel niet in die zin tegen. Die kinderen gaan namelijk niet niet naar school omdat ze slaaf zijn van Nike, maar omdat ze geen geld hebben om van te leven, laat staan naar school te gaan. Als dat kind, bijvoorbeeld via een goed doel, kan overleven en naar school kan gaan zonder te werken, werkt het simpelweg niet voor Nike. Eigenlijk iets veel beters dat je je af kunt vragen: hoeveel van wat we aan goede doelen geven komt werkelijk terecht bij kinderen die daardoor naar school kunnen gaan? Daar zou je wel eens pas echt van kunnen schrikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 van mij trouwens, wildelely. Het is heel gemakkelijk om met zijn allen bedrijven te veroordelen die met kinderarbeid werken, en mensen te veroordelen die die spullen kopen. Maar als we alleen met zijn allen kinderarbeid overal uitbannen, is het gevolg gewoon dat die kinderen door gaan van de honger of op véél kwalijker manieren in hun onderhoud moeten voorzien. Persoonlijk heb ik liever dat een negenjarig meisje in thailand schoenen in elkaar naait dan dat ze sextoeristen moet naaien om te overleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juney
Je had het over kinderarbeid toch?
SuzyQ- 1
Blijf bij de vraag. We weten allemaal waar (die) kinderen recht op hebben. En je weet ook in wiens zakken het geld voor goede doelen verdwijnen.
SuzyQ-2
Dat is inderdaad gemakkelijk, maar ik veroordeel niemand in mijn reactie. Ik houd alleen een spiegel voor.
Met je laatste opmerking laat je zien dat je mijn reactie begrijpt.
Het is nog niet zo lang geleden dat we in NL ook kinderarbeid hadden en soms als ik door AH loop vraag ik me wel eens af wat die kinderen daar allemaal doen. Maar onze kinderen hebben nog enigszins een keus.

Andere antwoorden (4)

ja de c&a doet dat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het is niet goed.. Maar toets maar eens in bij Google modepoly en dan krijg je er meer uitleg over
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
site is op dit moment niet bereikbaar wegens vernieuwing, maar toch een + voor je antwoord
Zolang wij niet bereid zijn om voor een t-shirtje meer dan 3 euro te betalen zal dit blijven. Als iedereen alleen koopt bij winkels die eerlijke spullen verkopen is het binnen 3 maanden over. Je mag dus jezelf de schuld geven van deze praktijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doet zeeman
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op hun website staat dat ze het dus niet doen. eveneens als in de winkels.