Is er een wet die het verzwijgen van bewijsmateriaal (door de politie) verbiedt of toestaat?

Is het verboden om (als politieagent/rechercheur) bewijsmateriaal te verzwijgen? Zo ja, welke wet? Of weet iemand een wet met zoiets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.9K

Het beste antwoord

ja dit valt onder fraude en hier is een wet voor.

Fraude:
Het misleiden, bedriegen of schenden van vertrouwen met als doel een oneerlijk of onrechtvaardig voordeel of materialistische winst te verkrijgen.

omdat de politie zich niet in de kaarten wil laten kijken ivm met een mogelijk lopend onderzoek zijn ze niet verplicht alle bewijsvoering kenbaar te maken.

als de rechter een uitspraak wil doen in een bepaalde zaak moet deze op de hoogte zijn van alle informatie (dus ook het bewijsmateriaal) omdat het achterhouden van informatie de uitspraak ernstig kan beïnvloeden.
op dat moment maakt het niet uit of je een burger bent of agent bromsnor himself.

de straf die er staat op fraude is per case verschillende (welk voordeel, wie en hoe word er iemand benadeeld, wat is de schade die aangericht word door het achterhouden van -belastend!- bewijsmateriaal)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, de verdediging moet toegang krijgen tot al het bewijsmateriaal, anders kan de verdediging haar werk niet doen.
Achterhouden door de politie is dus absoluut niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja die wet is er. Je moet als aanklager alle informatie die je hebt vrij geven aan de verdediging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De taak van de politie bij een onderzoek is, om tot waarheidsvinding te komen. Als een rechercheur bij een onderzoek stuit op bewijsmateriaal, maar dit vervolgens niet in zijn onderzoek mee neemt, dan kan er sprake zijn van plichtsverzuim.

Als je met deze vraag doelt op een verhoor van een verdachte, dan hoeft de politie uiteraard niet meteen alle troeven op tafel te leggen. De verdachte krijgt te horen waarvan hij wordt verdacht, niet tot antwoorden verplicht is en recht heeft op advocaat. Wat het bewijs tegen een verdachte is, hoeft niet verteld te worden.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik bedoel als een rechercheur belangrijke informatie achterhoudt voor de rest van de onderzoekers.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
als de rechercheur daarmee het onderzoek tegenwerkt, dan kan er dus sprake zijn van plichtsverzuim. Na een intern onderzoek kan de agent dan evt disciplinair gestraft worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je toevallig ook of daar een wet voor is? En wat voor straf hierop staat?
Als je een politieagent of een rechercheur functie hebt leg je een ambts en zuiverings eed af en in deze eed beloof je o.a. dat je je aan de wet houd. Als de bewuste persoon onder ede een vraag gesteld wordt mag deze de vraag alleen met de waarheid beantwoorden.
Dit geld voor iedereen natuurlijk maar voor iemand met een dergelijke functie staan er sancties op zoals een schorsing of ontslag.