Ik had een mondelinge afspraak maar dat gaat nu niet door. Mag dat?

Ik had via marktplaats op een advertentie gereageerd waarin iets gratis op te halen was. Heb mail gestuurd naar verkoper en het artikel was er nog. Via mail afgesproken dat ik maandag(gisteren) zou mailen wanneer ik het artikel op zou halen omdat ik dan meer zicht had op wanneer ik kon. Door drukte heb ik gister geen kans gehad om te mailen, dus dit vanmorgen alsnog gedaan met excuses erbij dat het gister niet gelukt is. Kreeg net mail terug dat het artikel aan iemand anders was gegeven omdat ik niet meer had gereageerd.
Mag de verkoper dit zomaar doen omdat ik met haar al een mondelinge afspraak had dat ik het artikel deze week op zou halen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (10)

Dit mag omdat in dit geval:

- Er geen koopovereenkomst is.
- Het om een gratis artikel gaat en dan heb je het meer over een belofte
- Je hebt afgesproken op maandag te reageren en dit niet hebt gedaan.

Als je op marktplaats iets koopt is het pas van jou als je ervoor betaald hebt. Omdat het om tweedehands goederen gaat gelden er ook andere regels dan als je een product in een winkel zou kopen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als je al mondeling iets hebt afgesproken is het natuurlijk niet netjes van de verkoper. Maar de ervaring leert dat als je veel verkoopt/aanbiedt op Marktplaats, dat er veel mensen zijn die zeggen interesse te hebben en het niet komen ophalen of kopen. Dan kan een aanbieder het aan de eerste de beste geven/verkopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag de min motiveren. Ik vind het geen probleem, maar wil wel weten waarop je mening is gebaseerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- We zijn wel afgezakt dat afspraken in de Internetsfeer niet meer gelden en dat dat bovendien ook nog gewoon gevonden wordt.
- Recent hadden we iets via Marktplaats verkocht en een uur voordat de koper het zou komen ophalen en afrekenen belde ze op en sprak in dat ze er vanaf zag omdat ze eenzelfde artikel dichterbij kon krijgen. Wat zijn dat voor omgangsvormen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor je toelichting! Mijn argument is niet dat ik dit netjes vind. Dit is ook niet iets van internet. 30 jaar geleden ging ik met mijn vader tegels afhalen en na 40 minuten rijden bleken de tegels verkocht te zijn aan een ander. En dat terwijl we de vrouw via de telefoon gesproken hadden. Onbeschoftheid is van alle tijden. De vraag was m.i. of dat mag. De categorie is wetgeving. Ik ga er dus vanuit dat de vraagsteller wil weten of hier iets over geregeld is in de wet. Dat is in dit geval niet zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het staat wel degelijk in de wet. Een overeenkomst is bindend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@hajete: de overeenkomst was ook dat de vraagsteller maandag zou mailen. Het is mij op marktplaats vaker voorgekomen dat mensen zeggen op die en die dag contact op te nemen en een week later heb je nog niets gehoord.
Persoonlijk zou ik wel een dagje langer wachten dan de aanbieder gedaan heeft, maar in mijn ogen heeft vraagsteller zich al niet aan deel 1 van de afspraak gehouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@hajete: Een koopovereenkomst is bindend. Ik geef dan ook aan dat dit geen koopovereenkomst was. Natuurlijk kan je hier van mening over verschillen, dat is geen probleem. Maar weet jij misschien of er wettelijke bepalingen zijn in het consumentenrecht als je tweedehands goederen koopt? Voor tweedehands auto's zijn er dacht ik wel bepaalde afspraken (voor garantie e.d.). Ik vraag me af of er bepalingen zijn opgenomen over wanneer iets een overeenkomst is (specifiek m.b.t. tweedehands goederen afnemen van particulieren). Ik denk dat er wettelijk geen koopovereenkomst is als wij telefonisch of per mail afspreken dat je mijn fiets overneemt totdat je die afhaalt en aan mij betaalt. Misschien leuk als nieuwe vraag.
om het heel bot en kort door de bocht te zeggen: ja.
het is hun artikel en zij mogen beslissen wat ze er mee doen en aan wie ze het meegeven. blijkbaar wilden ze er snel van af zijn.
Jij bent jouw afspraak niet na gekomen, dus zij die van hun ook niet.

Netjes is het natuurlijk niet. Maar ze staan helaas volledig in hun recht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik het goed begrijp had je geen mondeling contact maar schriftelijk contact. Dus als je een afspraak had was dat schriftelijk. Dat is meestal alleen maar beter, maar ik ben bang dat het je in dit geval niet gaat helpen: je hebt niet teruggemaild binnen de afgesproken termijn.

Nog los daarvan had je niet veel kunnen doen als de verkoper het artikel al had weggegeven, ook als je wel op tijd had gereageerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wordt een beetje moeilijk om persé gelijk te krijgen. Op de eerste plaats heb jij toegezegd dat je zou mailen en dat heb je ook niet gedaan (door omstandigheden, maar dat weet de "verkoper" niet). Aan de andere kant is er geen sprake van een koopovereenkomst, omdat het artikel gratis was. Het is erg vervelend voor je en het had voor de verkoper gepleit wanneer hij/zij even gewacht had, maar ik vrees dat er niets aan te doen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag.
En je heb geen poot om op te staan.
Ik heb het wel eens meegemaakt dat ik een artikel voor 200,00 euro wou gaan kopen.
s,zaterdag s,avonds om 10 uur gebeld.
Een afspraak gemaakt voor zondag morgen.
Een half uur later belt de verkoper op.
Sorry maar ik heb iemand die bied 250,00 euro.
Nou jammer dan,laat hij er gelukkig mee worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij Marktplaats is iets pas van jou, als je het betaald en in de hand hebt.
Iedereen weet dat. Afspraken gelden alleen als het beide partijen tot voordeel strekt. Is een van beide partijen een andere mening toegedaan, dan houdt alles op.
Dat is ook het leuke van Marktplaats.

Het is natuurlijk wel netjes als iemand vanuit Groningen naar het midden van het land komt, dat je hem niet voor niets laat komen, maar dan moet de afspraak goed zijn uitgewerkt en niet vaag zijn.
Ik ben ook wel eens een avond lang thuisgebleven voor iemand die niet op kwam dagen. Niet leuk, maar ook dat hoort erbij.
Je vraag "mag dat?" moet ik dus met "ja" beantwoorden.
13 jaar geleden
Helaas voor jou, màg de aanbieder van dat artikel dat doen.

De aanbieder had een mondelinge afspraak met jou gemaakt waaraan jij je, om wat voor reden dan ook, niet gehouden hebt.

De overeenkomst werd daarmee ontbonden..en bood die aanbieder alle vrijheid een nieuwe overeenkomst met een ander aan te gaan.

Je kunt dan ook niet spreken van 'niet nakoming', de voorheen geheten 'wanprestatie' van die aanbieder..want degene die de afspraak niet nakwam..was jij..

Je hebt helaas dus geen been..om op te staan.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt wel een (koop)overeenkomst gesloten ook al is daar geen geld mee gemoeid. Er is geen contractovereenkomst opgesteld of verkoopvoorwaarden uitgewisseld waar e.e.a. in was geregeld zoals het niet nakomen van afspraken en leveringsdatum.
Je bent je afspraak niet nagekomen (wat zo veel op Marktplaats gebeurt) en dus staat het de verkoper vrij met iemand anders een deal te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag omdat er niets op papier was vast gelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Biedingen op Marktplaats zijn niet bindend, zoals bv bij Ebay, dus hij mocht het aan een ander geven/verkopen