moet iemand met suikerziekte (diabetes) dit melden in verband met zijn rijbewijs?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie ook deze folder:
http://www.cbr.nl/brochure/rijgesd911.pdf

Het beste antwoord

Ja, je zult op je Eigen Verklaring moeten aangeven dat je diabetes hebt. Daarop moet een arts aantekenen hoe je huidige gezondheidstoestand is m.b.t. je diabetes. En als je langer dan 10 jaar diabetes hebt moet de oogarts ook een rapport opmaken.

Zie: http://www.cbr.nl/brochure/rijgesd918.pdf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Geeft diabetes problemen bij het halen of verlengen van je rijbewijs?

Iedereen die een rijbewijs wil krijgen, moet eerst door het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) �rijgeschikt� worden verklaard. Het CBR verklaart dan dat iemand lichamelijk en geestelijk in staat is om auto te rijden. Een verklaring van geschiktheid kan worden aangevraagd met een formulier van tien vragen over uw gezondheid en functioneren. Dit formulier heet de �Eigen Verklaring�. Sommige vragen van de Eigen Verklaring gaan over diabetes. U moet deze naar waarheid invullen, anders hebt u in geval van een ongeluk naar de verzekering toe geen poot om op te staan en krijgt u niets vergoed. Zelfs als het uw schuld niet is. Op de Eigen Verklaring moet een arts aangeven dat u goed bent ingesteld. Als je je rijbewijs gaat verlengen en je hebt in de tussentijd diabetes gekregen ben je niet verplicht om bij het CBR te melden dat je diabetes hebt. Verzekeringstechnisch kan je echter problemen krijgen. Mensen met diabetes krijgen (als ze een melding bij het CBR hebben gedaan) een rijbewijs voor maximaal vijf jaar.

Als je hem voor het eerst haalt WEL, ga je voor verlenging van je rijbewijs ben je het NIET verplicht.
(op eigen risico)

Vind het maar een rare regel zo...