Moet je werkgever je vrij geven voor een begrafenis?

Toegevoegd na 1 uur:
Moet je werkgever je ook vrij geven als de grootouder van je partner is overleden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
45.1K

Het beste antwoord

Ligt eraan wat de overledenen van je is.
Is het een eerstegraads familielid (vader, moeder, broer, zus e.d), dan zullen ze je verplicht vrij moeten geven (in de meeste gevallen kost je dat zelfs geen snipperdag).

Is het een vriend, vriendin, buurman, dan zijn ze niet verplicht je vrij te geven.

Toegevoegd na 1 uur:
In aanvulling op jouw aanvulling van de vraag:
de grootouder van jouw partner is geen eerstegraads familie dus de kans dat je vrij krijgt zonder inlevering van snipperuren is niet groot.

Ik denk niet dat hij je vrij "moet" geven als de grootouder van je partner overlijdt. Vaak zullen bedrijven je verzoek tot verlof wel inwilligen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal correct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons krijg je direct een week vrij als er een eerstegraads familielid is overleden

Andere antwoorden (6)

hangt er vanaf als het directe familie is wel, bij een kennis zijn ze het niet verplicht

Toegevoegd na 1 uur:
hij is het niet verplicht maar in de regel krijg je daar wel vrij voor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben het helemaal eens met C4th. Wil alleen nog toevoegen dat bij sommige bedrijven ook regelingen zijn voor 2e graad familie e.d.

Dit moet echter opgenomen zijn in het personeelshandboek!

Toegevoegd na 1 uur:
Wat betreft je toevoeging...
Dat zal de werkgever niet verplicht zijn maar ik kan me niet voorstellen dat een werkgeven daar moeilijk over zal doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel voor een familielid, niet voor een buurman, alhoewel het wel wenselijk wordt geacht dat daarvoor verlof opgenomen kan worden.zie omschrijving:

Wel is het natuurlijk belangrijk dat je je als werkgever flexibel opstelt en het welzijn van je werknemers in de gaten houdt. Zo is het bijvoorbeeld niet verplicht om iemand een vrije dag te geven of te laten opnemen bij het overlijden van een goede vriend of vriendin omdat hier niet om bloedverwanten gaat. Toch kun je je ook wel voorstellen dat een werknemer graag afscheid wil nemen en het verlies moet verwerken."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heet bijzonder of buitengewoon verlof. Deze verlofregelingen zijn opgenomen in de CAO. Let op, deze zijn per arbeidsovereenkomst verschillend. Indien de werknemer verlof wil voor een gebeurtenis die niet in de WAZO of CAO is geregeld, is er geen verplichting daarvoor vrij te geven.
escape
13 jaar geleden
Volgens de Wet Arbeid en Zorg (WAZ) in elk geval voor de
begrafenis van huisgenoten en directe familie.

Artikel 4:1 Lid 1b(WAZ)

1. De werknemer heeft recht op verlof met behoud van loon voor een korte, naar billijkheid te berekenen tijd, wanneer hij zijn arbeid niet kan verrichten wegens:
a. zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden;
b. een door wet of overheid, zonder geldelijke vergoeding, opgelegde verplichting, waarvan de vervulling niet in zijn vrije tijd kon plaatsvinden;
c. de uitoefening van het actief kiesrecht.
2. Onder zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden worden in ieder geval begrepen:
a. de bevalling van de echtgenote, de geregistreerde partner of de persoon met wie de werknemer ongehuwd samenwoont;
b. het overlijden en de lijkbezorging van een van zijn huisgenoten of een van zijn bloed- en aanverwanten in de rechte lijn en in de tweede graad van de zijlijn.

Onder een direct familielid wordt verstaan een bloed- of aanverwante in de rechte lijn en in de tweede graad van de zijlijn. Het gaat in de rechte lijn om de eigen, erkende of geadopteerde kinderen en kleinkinderen, ouders, grootouders en overgrootouders, alsmede om de schoonouders, en mogelijk ook om de kinderen van de huidige partner uit andere relaties. Daarnaast gaat het in de zijlijn om broers en zusters, de echtgenoot of geregistreerde partners van dezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een verschil tussen verplichting en welwillendheid van de werkgever. Er zijn natuurlijk regels voor het vrij geven voor een begrafenis (zoals hierboven al benoemd) maar ik vind dat een werkgever het ook van de situatie moet laten afhangen of hij welwillend is een (gedeelte van een) dag vrij te geven voor als er bijvoorbeeld een goede vriend is overleden.

Ikzelf heb 4 mensen in dienst en van een aantal weet ik dat zij hele hechte vriendschappen hebben met anderen. Als een van die vrienden overlijdt zou ik ze vrij geven voor de begrafenis.