Boek gestolen/kwijtgeraakt

Ik was op school en in de pauze is mijn boek voor zover ik weet gestolen. Het is niet echt kwijtgeraakt. Kan ik hier iets mee doen / geld terugkrijgen van de verzekering?
Het is een schoolboek gehuurd bij VanDijk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
8.3K

Het beste antwoord

De verzekering, zo je die al afgesloten hebt, kun je wel vergeten..die vergoeden z0'n verlies..die diefstal echt niet zonder meer.

Wat je beter kunt doen is: Meld het 'verlies' van je boek aan de school en laat als je kunt ook een advertentie in de schoolkrant opnemen omtrent die vermissing.

Omschrijf die vermissing niet als diefstal..want wellicht ben je dat boek toch gewoon verloren..en bovendien zal de 'vinder' zich dan nooit bij jou melden.

Doe een dringend beroep op de 'vinder' jou dat boek terug te geven aangezien jij zwaar gedupeerd bent..en stel desnoods een beloning voor de 'vinder' in het vooruitzicht.

Kijk goed uit je dopjes of je je boek niet 'toevallig' bij één van de leerlingen uit de parallelklassen aantreft.

Mocht je je boek onomstotelijk als het jouwe in het bezit van een ander herkennen..dan zou je theoretisch aangifte van diefstal van kunnen doen.

Ik raad je dit laatste echter niet aan..omdat de kans dat deze zaak geseponeerd (= niet door de rechtbank behandeld wordt wegens het feit dat dit amper te bewijzen valt) wordt heel groot is..en

Bovendien zou je daarna wellicht op school geen leven meer hebben. Pesten..enz..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

je zou dit allereerst op school moeten melden..
misschien dat het boek alsnog terecht komt...
laat de school een verklaring opmaken dat het boek daar ontvreemd is, en met die verklaring kan je naar de verzekering toe..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel vervelend voor je.

Een direct antwoord op je vraag:

Helaas kan je dit niet terugkrijgen van de verzekering, tenzij je hier een speciale op maat verzekering voor hebt afgesloten. Dit wordt nog wel eens gedaan voor kostbaarheden zoals sierraden, muziekinstrumenten, hoortoestellen etc. Daarbij wordt een specifiek object verzekerd tegen schade en diefstal.

Veel mensen hebben een inboedelverzekering, maar die dekt diefstal als het boek of wat dan ook voor onderdeel uit de inboedel aantoonbaar uit het huis is gestolen.

De school zelf is naar alle waarschijnlijkheid ook niet aansprakelijk en om diefstal tegen te gaan zullen de meeste scholen ook kluisjes hebben waar je de boeken in kan doen.

Qua advies zou ik je wel willen meegeven dit te melden bij school. Ze kunnen natuurlijk best navragen of het boek per ongeluk is meegenomen. Vraag even aan je mentor hoe je dit het beste aan kunt pakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist,omdat het een schoolboekis,zal iemand op jouw school hem in jouw of in een paralelklas willen gebruiken. Het boek blijft dan waarschijnlijk op school. Ga naar je mentor,vertel hem het verhaal en vraag of alle boeken gecontroleerd kunnen worden. Prachtige kans,dat ie dan weer voor de dag komt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind ik ook Moolkeesje, plusje.
Jij moet sowieso van Dijk betalen.

En volgens de polisvoorwaarden vergoed de verzekering dit niet.

Ik aangifte doen bij de politie, het is namelijk pure diefstal. Je krijgt daar een bewijs dat je aangifte hebt gedaan.

En stuur ook een brief naar je verzekering!
Laat je ouder een brief sturen naar de verzekering met dat bewijs van de politie, soms maakt de verzekering uitzonderingen. Zo was mijn portemonnee in het buitenland gestolen, normaal werd de helft vergoed, maar ik kreeg alles 100% terug van Groene Land Achmea.

In hun brief stond o.a.:
'Volgens de polisvoorwaarden heeft u geen recht op volledige vergoeding, maar omdat u een trouwe klant bent vergoeden wij alles.'

Achmea weet dat er concurrentie is en wil natuurlijk zijn klanten te vriend houden, ik zeg: Niet geschoten is altijd mis.

Aangifte doen kost geen geld en een brief versturen kost je 1 postzegel.