moet ik een testament maken om mijn feitelijk samenwonende vriendin het vruchtgebruik op mijn appartement te geven

Wij wonen 8 jaar samen.Mijn vriend heeft mij een handgeschreven document gemaakt dat ik na zijn dood in zijn appartement mag blijven wonen zolang ik leef. Is dit wettelijk of is er een testament nodig bij de notaris ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Het maken van een testament is altijd een betere methode om zekerheid te geven
ronron1212
13 jaar geleden
Stel, je vriend overlijdt morgen en zijn familie doet moeilijk over het appartement en verdere dingen, heb jij geen poot om op te staan. Een handgeschreven papier is niets meer waard omdat dit niet officieel is vastgelegd. Ga dus naar de notaris om dit vast te laten leggen, in gevallen van overlijden weet je nooit hoe mensen reageren over dingen die achterblijven.. en familie gaat vaak voor een handgeschreven papier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je iets wilt na je dood, dan dien je dit schriftelijk vast te leggen bij een notaris. Hij/zij kan je hierin ook adviseren (bijv dingen waar jullie nog niet aan hebben gedacht). Een handgeschreven briefje is niet rechtsgeldig! Helaas is het zo dat na overlijden er soms vele gegadigden op je stoepje kunnen staan om hun deel op te eisen. Als jullie alles aan elkaar (langstlevende) willen nalaten zou ik dat maar heel snel gaan regelen bij de notaris. Je kunt bij de notaris ook eerst een brochure hierover ophalen of een afspraak maken puur om je te orienteren. Zulke eerste gesprekken zijn vaak begrenst in tijd en kosten dan nog geen geld.