Wat gebeurd er met de vrijstelling van sollicitatieplicht als je gaat samen wonen?

Ik ontvang op het moment een bijstandsuitkering en heb hierbij vrijstelling van de arbeids/sollicitatieplicht omdat ik als alleenstaande moeder meerdere kinderen onder de 5 jaar heb. Ik volg op het moment een thuisstudie via het NTI en in mijn plan staat beschreven dat ik volgend jaar een HBO opleiding ga volgen.

dus ook heb ik vrijstelling van de arbeidsplicht bij mijn uitkering, ik moet wel nog een studie volgen. ik krijg die studie volgend jaar vergoed door de studiefinanciering.

Nu zijn mijn vriend en mij aan het denken om over een aantal maanden te gaan samen wonen.

Wat gebeurd er dan met mijn vrijstelling? Ik wil graag blijven doorstuderen zodat ik ten minste een HBO diploma heb. ik vroeger wel een MBO gevolgd maar nooit het diploma behaald en ik wil dus graag op een hoger niveau werk gaan doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Aangezien je vraag gaat over je vrijstelling en niet over het behouden van de uitkering....

Indien je nog een uitkering behoudt (dus je vriend werkt bijvoorbeeld parttime, of helemaal niet om wat voor reden dan ook) zul je je vrijstelling ook behouden, er is immers een plan opgesteld en je volgt een studie (de vereiste is immers werk of studie) die toestemming heb je al.

Als je vriend een uitkering heeft en kan werken zal hij wel verplicht worden te gaan werken (of studeren als dat mag en aangevraagd wordt) Indien hij dat ook niet kan (bijvoorbeeld 100% afgekeurd) dan vervalt daar niet meteen je vrijstelling mee omdat hij nu thuis zit met de kinderen. Het plan wat opgemaakt is, is een plan dat uitgevoerd gaat worden, het vergroot je kansen op de arbeidsmarkt en verkleind de kans op terugval naar de bijstand. Als alles wat in je plan is opgesteld afgerond is, zal je vrijstelling vervallen.

Als het goed is, is er ook getekend voor het plan. Dat er onverhoopt in de tussentijd wat omstandigheden wijzigen, doet daar niks aan af.
sterredag
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat ligt aan het inkomen van je vriend. Als dat hoog genoeg is vervalt de bijstandsuitkering.
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
En als je vriend weinig inkomen, maar wel een boel geld op de bank heeft, of recht heeft op een lening bij bijvoorbeeld de
IB-groep ook.
sterredag
13 jaar geleden
de vraag gaat over de vrijstelling, niet over de uitkering
ronron1212
13 jaar geleden
Als het inkomen van de vriend hoog genoeg is krijgt ze geen uitkering meer dus welke vrijstelling dan nog
Als je gaat samen wonen wordt jullie gezinsinkomen gevoed uit de inkomsten van jou en je vriend. Je bijstandsuitkering zal dan naar alle waarschijnlijkheid komen te vervallen. Als je naast werken een studie doet die ook erkend is, kan je daar een deel van aftrekken bij de Belastingdienst. Daarnaast gaat er veel veranderen in je gezinsinkomen omdat je niet meer een alleenstaande ouder bent. Een deel van je inkomsten via de Belastingdienst komt daarmee te vervallen. Je vriend krijgt dan een gedeelde zorgplicht naar jouw kinderen toe.

Waarschijnlijk ontvang je ook alimentatie. Jouw ex kan dan een nieuwe rechtszaak aanspannen om dit evt te verlagen. Want jouw vriend brengt dan ook inkomen in, waardoor jij meer bestedingsruimte krijgt.

Kortom, als je gaat samenwonen gaat er veel veranderen. Maar ik hoop zeker ten goede.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal wel even navragen bij de studiefinanciering, hoe het daarmee zit, doordat je situatie dan veranderd, en ik aanneem, dat dit nu gebasseerd is op je uitkering, en jij het daarom vergoed krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bijstand is afkomstig van ons allemaal (ja zeker, ik betaal ook mee aan jouw bijstandsuitkering en als je het nodig hebt, gun ik je dat van harte) en bedoeld voor mensen die het nodig hebben, die zonder niet kunnen (over)leven. dat geldt ook voor de aanvullende voorwaarden en beperkingen, die zijn gekoppeld aan de uitkering en de bijzondere situatie. Zonder die aanvullingen, is de uitkering niet volledig en misschien zelfs wel zinloos.
Maar wat als de omstandigheden veranderen? Als die zodanig worden, dat je zonder die uitkering ook kunt overleven en je plannen op een redelijke manier kunt uitvoeren. Wat als de veranderingen van dien aard zijn, dat er eigenlijk geen basis meer voor zo'n uitkering is. Vind je van jezelf, dat je dan nog steeds recht hebt op die uitkering? Vind je van jezelf, dat je omstandigheden mag manipuleren, om de uitkering (ten kosten van jouw misschien ook wel behoeftige medemensen) toch nog te kunnen opstrijken?
ik gun iedereen het beste. Ik heb er geen enkele moeite mee daar aan bij te dragen. ik zou er ook geen enkele moeite mee hebben als het omgekeerde het geval zou zijn. Als ik die ondersteuning nodig had.
Maar ik zou het mezelf aanrekenen, als ik met manipulaties en misschien wel malversaties, een uitkering ten onrecht zou opstrijken. Als ik met normaal te achten inspanningen, die van ieder gezond en weldenkend mens mogen en kunnen worden verwacht, kan voorkomen dat er uitkeringen aan mij moeten worden verstrekt, dan zal ik dat zeker doen.
Ik wens jou veel wijsheid bij het maken van je keuzes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je uitkering zal komen te vervallen omdat jullie samen wonen en daarom ben je geen alleenstaande meer.
Je zal waarschijnlijk gewoon vrijstelling van solliciteren blijven houden omdat je vriend een inkomen heeft.Is dat echter niet voldoende om jullie daar allemaal van te onderhouden zul je wel een baantje moeten zoeken omdat je niet gewerkt hebt en daarom geen recht hebt op een w w uitkering. mijn tip is dan ook. bljjf nog even appart wonen tot je je studie klaar hebt.