Wat is het verschil tussen invalide zijn en gehandicapt zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19K
Amadea
4 jaar geleden
Invalide is een verouderde term. Deze mensen hebben een functiebeperking. Maar zijn niet minder waard dan anderen dit dat niet hebben, wat "invalide" in feite impliceert.

Het beste antwoord

Er is wel degelijk een verschil tussen invalide zijn (of minder valide) en gehandicapt!

Invalide gaat vooral over een beperking van het uitvoeren van ARBEID!
Letterlijk: invaliditeit is een een functionele beperking, een gedeeltelijke of volledige ongeschiktheid voor verdere dienst of arbeid, door een verstandelijke, psychische, lichamelijke of zintuiglijke stoornis of gebrek, veroorzaakt door een ziekte, aandoening of ongeval (Wuyts, 1995).

Terwijl gehandicapt gaat over een functionele beperking van het mens zijn. Dit slaat dus ook op werk, maar ook op relaties hebben, hobby's, sociale contacten hebben, sporten etc etc.

De term gehandicapt zijn is dus veel breder dan alleen invalide zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Heel goed uitgelegd

Andere antwoorden (5)

ik geloof dat de juiste term mindervalide is. Verder is er geen verschil, betekent allemaal het zelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zo bij mij opkomt is dat een invalide meestal hulp nodig heeft bij veel dagelijkse dingen en bij een gehandicapt iemand is dat niet(altijd) nodig.
Als je een bril draagt bv. heb je al een handicap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meestal spreek je over invalide door een ongeluk of een ziekte waardoor je bijvoorbeeld in een rolstoel beland.
Handicap krijg je met je geboorte al mee lichamelijke handicap of geestelijke handicap ook daar zitten verschillen in
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry... een handicap kan ook tijdelijk zijn (bv een gebroken been of depressie) of zich op latere leeftijd voordoen (bv verminderd gehoor of versleten knie).
Theoretisch is het hetzelfde

*Handicap is een overkoepelende term voor aangeboren of opgelopen blijvende hindernissen van mensen met een handicap door ziekte of ongeval. Deze hindernissen komen voor op lichamelijk, verstandelijk, psychisch en/of sociaal gebied. Meer en meer gebruikt men de minder stigmatiserende term functiebeperking.*

Echter in gebruikstaal, is invalide volgens mij alleen als je niet kan lopen.

Iemand met een bril heeft al een handicap, maar is niet invalide.

Iemand zonder armen heeft een handicap, in gebruikstaal hoor ik dan nooit invalide.

Iemand in een rolstoel is vaak invalide en gebruikt men minder handicap, of zegt men is invalide door een handicap.
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Ik geef geen min maar je verhaal lijkt er niet op
sterredag
13 jaar geleden
Dan zou een andere toelichting wel fijn zijn.
Even iets recht zetten! - op dat wat ik hierboven las... (Laat staan dat het me niet ongevoelig laat)

Men is niet 'minder-', maar 'anders'-valide... (minder kan al gauw kwetsend overkopen, let hierop!)

'invalide' of 'anders-valide' mag in het letterlijk aanzien worden als 'niet in staat tot werken' - Ik zou het in de taal bekijken als minder mobiel. Minder in staat tot een bepaalde taak te verrichten.

'een handicap' zou ik eerder zien als een beperking waarmee je leven moet. Neem dat een slechtziende (zoals zovelen) evenzeer een handicap heeft, in het zien...