waar komt het woord `dummies` in bijvoorbeeld het boek: `pokeren voor dummies` vandaan?

ik heb al een beetje gegoogled, maar kon geen bevredigend antwoord vinden, kan iemand mij een wel bevredigend antwoord verstrekken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Uit het engelse 'dum' wat nagenoeg hetzelfde betekent als dom in het nederlands.

'dummie' is een vertederend woord voor iemand die iets doms doet / zegt.

'Of course we don't go to my parents for new years, you big dummie. I just had to make my parents feel good'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Van het Engelse woord 'dumb', dat 'dom' betekent. 'Dummies' zijn letterlijk 'dombo's'.

Bij deze boeken wordt dit woord natuurlijk gebruikt als geuzenterm, voor iemand die niet veel weet over het onderwerp en dat dus op een heldere manier wil leren uit een boek.

Toegevoegd na 8 minuten:
Overigens: 'dummies' kan ook 'poppen' betekenen (etalagepoppen of test-dummies), of 'nepartikelen' (zoals de boeken zonder inhoud die een meubelzaak in een boekenkast zet). Maar in dat geval is het enkelvoud 'dummy'.

Het enkelvoud van het 'dummies' waar het hier om gaat is 'dummie'. In informeel taalgebruik trouwens, 'dummie' zul je niet tegenkomen in een woordenboek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp niet waarom er een 'min' bij jouw antwoord (en tot nu toe 3 anderen) staat. Alle 4 antwoorden kloppen gewoon, dus geef ik jou en jelle en andersonrosa en fremar een plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij staan sommige informele woorden ook in woordenboeken, en staat er dan bij dat het een informeel woord is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, Fynnya, maar dan nog steeds staat niet ieder woord in een woordenboek. In dit geval had ik de grote Van Dale Engels-Nederlands er even bijgepakt, en daar staat het bijvoorbeeld niet in.
Een dummie kan voor twee dingen staan. In de marketing is een dummie een nepproduct dat het echt product moet voorstellen. Zoals in sommige telefoonwinkels nog steeds het geval is. Verder komt het van het woord "dumb"wat dom getekend en dummie komt minder beledigend aan. Is dus een liefkozende manier om aan te geven dat iemand niet slim is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor Dummies is een uitgebreide boekenreeks van instructieboeken over uiteenlopende onderwerpen, gericht op mensen die weinig of niets van deze onderwerpen afweten. Het taalgebruik is eenvoudig, maar niet neerbuigend. Overigens moet het "voor dummies" in de titel niet te letterlijk worden genomen; de uitgever benadrukt dat het gezien moet worden als een koosnaampje. Om dit verder af te zwakken heeft elk boek als ondertitel "Dé referentie voor iedereen" of "Wees slim, lees Voor Dummies".
fremar