Wat gebeurt er met de nederlandse economie als we een week niet autorijden, roken en drinken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee de vraag zal gewoon een week dalen / geen vraag meer. De vraag in Nederland dan het resultaat :
Er is meer aanbod waardoor men dus een lagere prijs gaat vragen de aanbieders dus minder inkomen. Waardoor de economie ietsje zal dalen.

grote daling?
Tevens doen niet alle bedrijven alleen handel in Nederland maar ook in het buitenland waardoor men dus nog steeds een inkomen hebben dat niet verandert en dat ze dus ook kunnen gebruiken door hun aanbod in andere landen te vermeerderen....
Ook bestaat de economie ook uit andere bedrijven, ondernemingen die andere diensten en goederen vervaardigen dus het heeft maar een deel invloed op de economie.
Dus een grote daling zullen we niet zien.

Na de week zal de vraag weer stijgen misschien zelf nog meer omdat we een week zonder gezeten hebben waardoor de aanbieders hun prijs kunnen verhogen Omdat er meer vraag is dan aanbod oftewel schaarste en daardoor kan men de prijs hoog zetten.

Hierdoor zal de economie stijgen...

CONCLUSIE:
Kortom het zou invloed hebben maar om te zeggen dat heel de economie uit balans zou zijn is overdreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

dat gaat ze heel veel geld kosten, maarja dan halen ze het wel weer ergens anders vandaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zullen de aandelenkoersen flink dalen.
En de overheid zal nog meer verlies maken. Omdat ze van roken en drinken geld ontvangen via de accijnzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan gaan er ook heel veel bedrijven failliet, doordat er aan bepaalde verplichtingen niet meer voldaan kan worden, je wil niet weten hoeveel er in 1 week aan geld rondgaat alleen maar met autorijden, drinken en roken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel weinig, Het meeste autorijden wordt de week daarna weer ingehaald. roken en drinken kost (volgens de overheid) meer dan de accijnzen opbrengen dus dat zou economie neutraal moeten zijn.
Sterker nog zou je kunnen stellen dat als iedereen het van te voren weet, het goed voor de economie zou kunnen zijn. Onderhoud kunnen plegen zonder urenverlies, geen files, slijterijen, tabakzaken kunnen zonder omzetverlies een weekje vakantie nemen etc..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je hier een bron bij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee is een eigen conclusie. Er zal veel onenigheid over de gevolgen van zoiets zijn. En natuurlijk niet echt te realiseren want drinkers en rokers zullen van te voren gaan hamsteren. Autorijders denken wel dat de hele economie van de brandstof accijnsen afhankelijk is maar dat is maar ten dele waar. En een weekje ? het transport zal dan de week erna moeten plaatsvinden het gewone personenvervoer zal per openbaar vervoer moeten daar zit ook btw op dus komt op die manier ook (deels) weer in de staatskas.
Een andere vraag is als het langdurig gaat worden welk effect het heeft op onze levenswijze.