Je imago is een beeld van jezelf dat je bewust of onbewust hebt gecreëerd.

Als jij onbewust een bepaald beeld hebt gecreëerd zoals jij jezelf niet ziet, of zoals jij niet wilt dat anderen jou zien, zul je veel moeite moeten doen om dit beeld kwijt te raken.
Het ervoor zorgen dat anderen een heel erg positief beeld van je hebben kost veel tijd, en ook veel energie. Je zult vaak in herhaling moeten vallen.

Stel, je wilt als imago hebben dat je een echte studiebol bent. Dan moet je zorgen dat je altijd met een dikke tas met boeken loopt, altijd goede cijfers haalt, en in de klas vooraan zit en gretig de goede antwoorden geeft. Als je dit maar lang genoeg volhoudt zal men over je gaan praten als een echte studiebol. Je bent het beeld echter ook zo weer kwijt, zodra je slechte cijfers haalt, of regelmatig spijbelt.

Het creëren van een imago kan handig zijn, als je bijvoorbeeld in de politiek zit, of een functie vervult waarin je veel met publiek te maken hebt. Maar als gewoon alledaags persoon kun je je wel afvragen of je voor jezelf een imago wilt creëren waar je steeds maar weer aan moet voldoen, of dat je gewoon jezelf wilt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je imago is niet wat of wie je bent, maar is het beeld dat anderen van je hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je imago is het beeld dat je wilt dat anderen van jou hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Imago is het beeld of ideeën die anderen van jou of een merk hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is de indruk die je bij anderen wekt,terecht, of onterecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Imago is hoe je overkomt bij anderen.
Je reputatie.
Hoe je bekend staat.

Bekende personen zijn voor hun succes afhankelijk van een goede reputatie bij het publiek: voorbeelden zijn de politicus die meer stemmen zal vergaren, en de entertainer die een groter publiek zal trekken, naarmate zijn imago gunstiger is.

Voorbeeld: Toen Youp van 't Hek in zijn conférence schampere opmerkingen maakte over Buckler bier stortte de verkoop van die drank onmiddellijk in. Toch was er aan de kwaliteit van het product niets veranderd; maar de beeldvorming had onherstelbare schade opgelopen.
Jarenlang is er nauwelijks Buckler bier verkocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk hoe anderen jouw zien / ervaren.