Waarom heet "prinsjesdag". "prinsjesdag" als de troonrede door de koningin wordt voorgelezen?

Koninginnedag gaat toch Oranjedag heten als de kroonprins koning wordt. Lijkt mij tijd om de naam van deze dag ook te corrigeren...!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Vanaf september 1930 wordt de derde dinsdag in september Prinsjesdag genoemd. De oorsprong ligt in de 18e eeuw. In de tijd dat stadhouder Prins Willem V (1748-1806) regeerde werd zijn verjaardag op 8 maart Prinsjesdag genoemd. In die tijd was dit één van de populairste feesten in ons land. Tijdens de Franse bezetting was Nederland toen een republiek en niet zoals nu een koninkrijk. De fans van de familie van Oranje-Nassau gebruikten die dag om hun liefde voor de Prins te laten zien.

Het is niet bekend waarom vele jaren later de naam Prinsjesdag is overgegaan op de jaarlijkse openingsdag van de Staten-Generaal (Tweede en Eerste Kamer). Wel is het zo dat tot op de dag van vandaag de Koninklijke familie wordt toegejuicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het woord 'Prinsjesdag' werd al in de 17e en 18e eeuw gebruikt voor de viering van de verjaardagen van de Prinsen van Oranje. Vooral die van stadhouder Prins Willem V leidde tot grote volksfeesten. Dat kwam er ook voor zijn zoon toen die in 1813 door een opgetogen bevolking na zijn ballingschap werd ingehaald en tot koning gekroond. Mensen zijn het woord Prinsjesdag toen gaan gebruiken voor elke feestelijke gebeurtenis van een Oranje. Verjaardagen, bruiloften en dus ook voor de opening van de Staten-Generaal.