Oorlog in Nederland...hoe groot is de kans dat dat nog eens voorkomt?

morgen ga ik met mijn neefjes (van 12 en 13) naar het Oorlogsmuseum in Overloon. Mijn oudste neefje vroeg vanmiddag hoe groot de kans is dat het weer oorlog wordt in Nederland en met wie Nederland dan ruzie zou hebben (dus met welk land). Pff, vind ik een lastige vraag, dus heb hem gezegd dat ik hem via internet zou stellen aan anderen en dat hij morgen antwoord krijgt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als er een oorlog komt, zal het gaan om water. Drinkwater. De verdeling van het water zal in de toekomst het grootste probleem worden. En aangezien water tot onze eeerste levensbehoeften hoort, zullen we erom gaan vechten. Geloofstegenstellingen zullen op den duur gaan wegvallen, omdat de oude symbolieken zullen verdwijnen, zijn absoluut niet meer van deze tijd, en er nieuwe zullen worden gezocht. Toegevoegd na 40 seconden: dit alles in een verdere toekomst.

Ik denk vrij klein, gezien we lid zijn van de EU en we met onze omliggende landen goede connectie's hebben en handel drijven.

Komt er nog eens oorlog in Nederland? Ja, zeker. De enige vraag is wanneer. Met een beetje geluk zal het ver in de toekomst liggen. Met wie? Als ik zou moeten gokken, dan zou ik zeggen dat een (burger-)oorlog veroorzaakt door geloof de meeste kans heeft. Het is de vraag in hoeverre de tegenstelling tussen Islam en Christelijk een rol zal gaan spelen. Ook een (burger-)oorlog veroorzaakt door energietekorten zou een mogelijkheid kunnen worden. Of er nog "klassieke" oorlogen (die met gebiedsuitbreiding te maken hebben) zullen komen acht ik onwaarschijnlijk. Daarvoor zijn de landen in Europa te zeer van elkaar afhankelijk voor handel.

Ik mag toch hopen dat de(europese) landen wel zo verstandig geworden zijn om nooit meer aan zo iets te beginnen. De enige die momenteel wat tegen ons heeft is meneer Chavez van Venezuela en misschien de heer Bouterse, de nieuwbakken president van Suriname. Maar die vinden waarschijnlijk de afstand te groot en hebben ook niet de slagkracht om een modern bewapend land als Nederland aan te vallen. Als er nog andere kandidaten zijn zullen die hunoorlog wel uitvechten in hun eigen regio. Ik denk, dat je je neefjes wel kunt vertellen, dat de kans zeer gering is. De enige mogelijke optie is nog,dat Friesland in opstand komt en zich van ons land wil afscheiden. Maar ook die kans is heel erg klein.

De kans op een oorlog in Nederland is nihil. Wij zijn aangesloten bij de Verenigde Naties en behartigen elkaars belangen.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verenigde_Naties

Misschien een burgeroorlog. Als een niet-EU land ons aanvalt krijgen we direct hulp van de EU, en de kans dat een EU-land ons aanvalt is zeer klein. Toegevoegd na 21 seconden: EU, maar ook de VN.

Ik denk dat die kans vrij groot is, misschien wel 99%. Als er grote problemen ontstaan, ik denk aan schaarste en armoede, (en die problemen zullen naar alle waarschijnlijkheid in de komende 100 - 250 jaar ontstaan) dan schat ik de waarde van gemaakte afspraken (EU, VN) niet erg hoog in. Maar misschien schat ik de situatie wat te pessimistisch in (en ik wordt in het algemeen nog wel voor optimist versleten) en gaat het feest gewoon oneindig door. (net als de economische groei eind jaren negentig?)

Ik schat de kans dat er in Nederland oorlog komt op 100%. Het ziet er nu niet direct naar uit, onze sterke banden met Europese en andere Westerse landen lijken oorlog voorlopig ver weg te houden, maar als je iemand in 300 AD in het oude Rome dezelfde vraag gesteld had had hij ook gezegd dat niemand het in zijn hoofd zou halen zo'n sterk rijk aan te vallen. Gelukkig hebben we weinig bodemschatten die voor opkomende industrieiele naties interessant zijn maar het zou best kunnen gebeuren dat we in het jaar 2135 niet aan onze contractuele verplichtingen jegens de levering van drinkwater aan China kunnen of willen voldoen en dat dat land het water dan maar komt halen.

In de eerste plaats vind ik het een heel goeie vraag. Nederland heeft na 1945 met heel veel militaire conflicten te maken gehad, zonder dat je die echt oorlogen kunt noemen. Bij de oorlogen sinds half 19e eeuw heeft de wapenindustrie een niet te onderschatten invloed gehad. Die industrietak probeert natuurlijk in de eerste plaats om niet al te stabiele politieke verhoudingen in haar voordeel om te buigen maar wereldoorlogen zijn natuurlijk uiterst aantrekkelijk voor de verkoop van wapens. We zijn kwetsbaar. Energie en water zijn van levensbelang. Wie die onmisbare goederen beheerst is de baas en dat kan een basis zijn voor heel grote conflicten. Ik ben bang dat al dat gedoe in het Midden-Oosten slechts het begin is. Probeer zoiets maar eens aan je neefjes uit te leggen... Maar dat oorlog makkelijker begonnen dan voorkomen wordt staat voor mij als een paal boven water.

om oorlog te krijgen zijn een aantal factoren/ingrediënten nodig: -we hebben 'iets' dat anderen willen -we hebben ons impopulair gemaakt -we hebben anderen beledigd/smaad toegebracht -anderen hebben argumenten gevonden ons iets aan te doen.. vervolgens zie ik Nederland als een vredelievend land waar vrijheid heerst, van woord en geschrift oorlog lijkt me eigenlijk niet iets voor Nederland.

ik denk dat er in de toekomst een oorlog tussen de VS en China komt en dat de rest van de landen er in gezogen worden

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100