Waarom steekt men (bvb) de zere vinger in de mond?

Als je bvb je vinger pijn doet ( verbrand beklemt gestoot) in je mond. Het heeft toch werkelijk geen zin.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Een bestanddeel van speeksel, histatine, blijkt bij onderzoeken voor een snellere wondgenezing te zorgen. Is nog niet zo heel erg lang geleden wetenschappelijk bewezen, maar kennelijk wist de mens onbewust al, dat speeksel een helende werking heeft.

Histatine is een antimicrobiële peptide in het speeksel. Histatine werkt als antibacterieel middel doordat het gaten creëert in de celmembraan van een bacterie.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Oké dat kan. Maar hoe geneest speeksel door een vinger die je stoot. Als hij dus niet open ligt.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Onbewust steek men een gekwetste vinger in de mond. Pas kortgeleden is ontdekt dat histatine voor wondgenezing zorgt. Was eerst niet bekend en toch stak men al zere vingers in de mond. Een gekwetste vinger zonder wond zal niet sneller opknappen door hem in de mond te steken. Maar onbewust steek men hem er toch in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 ik denk dat dat het is, we weten (bewust dan wel onbewust) dat bij sommige kwetsuren het echt helpt, dus doen we het onbewust ook bij kwetsuren waar het (misschien) niet helpt. Maar misschien doet het bij een gestoten vinger ook wel wat. Misschien dat het niet het speeksel is dat dan helpt, maar dan misschien de temperatuur?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wondgenezing oké. Maar ik bedoel een die niet openligt steekt men ook de vinger in de mond.

Andere antwoorden (3)

Als het geen zin had zou je het niet doen. Het vermindert de pijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het werkt echt, wondjes in de mond helen ook veel sneller dan wondjes buiten je mond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is nog een oerhandeling; in de natuur had je soms niets anders bij de hand,een kusje op de zere plek bij een kind komt op hetzelfde neer, zoals een dier z'n wonden likt.
Het helpt wel