Kan je een testament aanvechten als je buiten gesloten word?

een jaar geleden
1.3K
tinus1969
een jaar geleden
Een sterk vergelijkbare vraag stelde je een kleine maand geleden https://www.startpagina.nl/v/financien/vraag/705186/testament-aanvechten/
tinus1969
een jaar geleden
En deze https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/704811/broer-onterven-notaris/ Ik denk dat je situatie duidelijk is.
tinus1969
een jaar geleden
Wil je details geven waarom je 'buitengesloten' bent? En waarom je denkt recht te hebben op een stukje erfenis?
Uit de reacties blijkt dat sommige mensen denken dat dat er toe doet, en dat je dan mss een beter antwoord krijgt.

Antwoorden (3)

Normaal gesproken niet. Er zijn echter bijzondere omstandigheden mogelijk waarbij dat soms succesvol kan.
Zie deze recente uitspraak als voorbeeld :
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHARL:2022:2760
En een wat oudere uitspraak: HR 31 januari 1997, NJ 1998, 327.
Een impliciet voorbeeld waarbij het testament in principe gehandhaafd blijft is:"Erflater heeft een broer en een zus. In zijn testament heeft hij zijn zus onterfd. Daar krijgt hij spijt van.
Met de notaris spreekt hij daarom af dat hij zijn testament zal wijzigen waardoor zijn broer en zus ieder
evenveel erven. Kort na zijn gesprek met de notaris overlijdt hij, voordat het testament kan worden
gewijzigd. De ervende broer geeft de helft van de nalatenschap aan zijn onterfde zus.
De nalatenschap is € 400.000. De ervende broer is hierover € 147.624 (tarief 2012) erfbelasting (A)
verschuldigd. Na erfbelasting resteert € 252.376. Hij deelt dat bedrag met zijn zus. De zus krijgt dus
een schenking van € 126.188 waarover zij in beginsel schenkbelasting is verschuldigd."
Zie https://www.financieelactief.nl/artikel/erfbelasting-bij-verwerping-van-een-nalatenschap-ongelukkige-redactie-testament-vergeten
Maar dit betreft wel de visie mbt erfbelasting
Toegevoegd op 05 augustus 2022 15:45: tekst
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Deze uitspraak gaat zo te zien juist over de onterving van een kind, waarbij dat kind alsnog een kindsdeel opeist. Kind is onterft omdat kind eerder al een schenking zou hebben ontvangen.
erotisi
een jaar geleden
Ja dat klopt. Hij wenst zijn volledig kindsdeel op ipv legitieme portie. Het hof acht hierbij aannemelijk dat het testament vernietigd kan worden en de onterving niet gevolgd moet worden.
erotisi
een jaar geleden
Ik kan mij voorstellen dat deze situatie ook onder broers en zussen zich kan voordoen.
tinus1969
een jaar geleden
Mbt ‘recht en wet’ is het gevaarlijk om uit te gaan van wat je je voor kunt stellen, Erotisi.
erotisi
een jaar geleden
Ik ga er ook niet vanuit, want zoals gezegd is het eerder uitzondering dan wat meestal het geval is mbt vernietiging van testamenten. Ik verwacht daardoor ook niet dat VS iets zal kunnen doen. De aanvullingen wat datbetreft zien wss dan ook meer op het zo door jouw genoemde onnodig ingewikkeld maken.
Ja, een testament kun je (laten) aanvechten, hiervoor heb je meestal wel een advocaat nodig.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Link van een advocaat die zich graag last betalen om kansloos testamenten aan te vechten…
erotisi
een jaar geleden
Advocaat is vaak verplicht ziehttps://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Erfenis/Paginas/uitgebreide-procedure-erfenis-verdelen.aspx#39f57b1b-dead-4d44-af56-b8f7532d2fb7adea5a2c-3b02-4860-ae9d-9acb750b1a2c41
Voor legitieme portie is geen advocaat nodig.
Verder biedt de wet zelf ook de mogelijkheid van aanvechten :Artikel 4:43 lid 2 Burgerlijk Wetboek: Een uiterste wilsbeschikking, gemaakt onder invloed van een onjuiste beweegreden, is slechts dan vernietigbaar, wanneer de door de erflater ten onrechte veronderstelde omstandigheid die zijn beweegreden tot de beschikking is geweest, in de uiterste wil zelf is aangeduid en de erflater de beschikking niet zou hebben gemaakt, indien hij van de onjuistheid dier veronderstelling had kennis gedragen.
LeonardN
een jaar geleden
@tinus1969 De vraag is niet of het ooit iemand zal lukken, de vraag is of het kan.
tinus1969
een jaar geleden
@LeonardN, mbt "De vraag is niet of het ooit iemand zal lukken, de vraag is of het kan." Dat is typisch een antwoord waar de vraagsteller in de praktijk niets aan heeft. Die wil weten of zoiets ook kan lukken (een redelijke kans van slagen heeft).
Alleen als je recht hebt op een legitieme portie, dus als kind/kleinkind/achterkleinkind.
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Strikt juridisch genomen vecht je niet het testament aan maar doe je een beroep op je legitieme portie.
LeonardN
een jaar geleden
-min @erotisi
Strikt genomen zegt tinus1969 dat niet. (maar het kan dat hij dat wel bedoelt) In mijn ogen zegt hij dat een legitimaris dus kan kiezen.
-Aanspraak maken op de legitieme portie (berusten in 50%)
-Het testament aanvechten (en dus gaan voor 100%) Maar volgens mij kan iedereen een testament aanvechten, ook een niet familielid.
Even los van het idee of dat zinvol is.
tinus1969
een jaar geleden
Zucht. Jullie maken het weer nodeloos ingewikkeld. De vraag is "Kan je een testament aanvechten als je buiten gesloten word?"
In de praktijk heeft een of andere vorm van opeisen of aanvechten alleen zin als je als kind buiten gesloten wordt, maw. als je als kind geen kindsdeel krijgt. Verder heeft dat allemaal geen zin; je hebt geen duidelijke basis om van alles te eisen bij de erflater. Of je moet met een concreet antwoord komen op basis waarvan je concreet (en dus ook succesvol) kunt claimen/opeisen.
Uit eerdere vragen blijkt dat vraagsteller onterft is door zijn zus. Ik denk niet dat hij een kans maakt om iets te krijgen. Wie er anders over denkt, graag specifiek beargumenteren.
tinus1969
een jaar geleden
@LeonardN, in feite is jouw visie een variant op 'vragen kan altijd'. Als zodanig is het daarmee meestal waar en maar zelden behulpzaam.
LeonardN
een jaar geleden
Als het maar waar is.
Je hoeft toch niet te gaan liegen om iemand iets proberen wijs te maken? In feite is het antwoord: Ja dat kan in alle gevallen, maar in de meeste gevallen zal het zinloos, zoals in jouw geval." Eens?
Zo ja, dan klopt jouw antwoord niet.
tinus1969
een jaar geleden
@LeonardN, je focust je teveel op een letterlijk antwoord, niet wat de vraagsteller wil weten.