Valt het wisselen van kentekenplaten tussen 2 voertuigen onder overtreding of misdrijf?

Subvraag 1: Maakt het dan nog uit of dat 2 verschillende voertuigen zijn? Bijvoorbeeld bromfiets en motorfiets.

Subvraag 2: Maakt het dan nog uit als beide voertuigen van jezelf zijn?

een jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Als je daarmee de openbare weg opgaat (parkeren of rijden) is dat een misdrijf.

https://www.politieacademie.nl/kennisenonderzoek/kennis/mediatheek/PDF/75164.pdf

"
Afdeling G. Misdrijven
.....
G 333

motorrijtuig of aanhangwagen op de weg laten staan of met motorrijtuig over de weg rijden dan wel met motorrijtuig aanhangwagen over de weg voortbewegen,
terwijl op dat motorrijtuig of die aanhangwagen een teken is aangebracht dat, niet zijnde een ingevolge artikel 36 WVW 1994 aan de eigenaar of houder voor dat voertuig opgegeven kenteken,
"

Subvraag 1: Maakt het dan nog uit of dat 2 verschillende voertuigen zijn? Bijvoorbeeld bromfiets en motorfiets.
Nee.

Subvraag 2: Maakt het dan nog uit als beide voertuigen van jezelf zijn?
Nee.

https://www.om.nl/onderwerpen/beleidsregels/richtlijnen-voor-strafvordering-resultaten/richtlijn-voor-strafvordering-valse-of-vervalste-kentekenplaten-2015r024
Boete begint bij 700 euro, voor een eerste keer.
een jaar geleden