Mag ik een verhaal van agent die me slecht behandelde online zetten?

Ik heb mijn hond op 100 meter van het park losgelaten. Dit is te vroeg en daarvoor wou de agent mij bekeuren en krijg ik een aantekening op het strafblad. Het loslaten van een mini hondje, kleiner dan een kat, iets te vroeg , wil hij me levenslang gevolgen aan geven. Dit vind ik misbruik maken van je macht en onnodig intimideren. Daarom wil ik de agent met naam en foto online zetten , zodat iedereen gewaarschuwd is dat je plotseling een strafblad kan krijgen door deze meneer.

Mag dit?
Wou nog toevoegen dat de agent op geen enkele wijze kon aangeven hoe dit last kon veroorzaken. Hij had blijkbaar zin om mij het moeilijk te maken omdat het kan.

een jaar geleden
2.1K
HannekeJanssen
een jaar geleden
Je krijgt geen strafblad van een bekeuring, en je hebt er zeker niet levenslang last van. Of het juridisch mag om het online te zetten weet ik niet, wel dat ik het zeker niet netjes zou vinden om deze meneer met naam en toenaam, en foto te publiceren. Je hebt vást geen toestemming van hem gekregen om zijn foto te publiceren?!
tinus1969
een jaar geleden
Als je nou levenslange gevolgen wil, moet je dit juist doen.
Sommige dingen mogen niet, en soms is het beter om dat even te accepteren. Ik snap verder niet hoe je aan het idee komt dat je dit een strafblad oplevert: of hebje al een strafblad?
bamibal
een jaar geleden
Als ik het verhaal zo lees, denk ik dat er nog een heel andere kant aan het verhaal zit. Het lijkt erop dat je al vaker in aanraking met justitie geweest bent.
Honden die in een park los mogen lopen, mogen 100 meter buiten het park niet loslopen. Dat is niet zo ingewikkeld. Je mag ook niet door rood rijden als het "bijna groen" is.
Verder maakt het natuurlijk ook niet uit hoe groot je hond is.
Je begaat een overtreding en krijgt daar een bekeuring voor. Dan moet je verder ook niet zeuren.
huibert
een jaar geleden
Bamibal nee dat is niet het geval. Ik ben nul in contact geweest met politie. Heb hier nooit een waarschuwing voor gehad. Het betreft een heel rustig gebied. De agent kan geen zinnige reden geven wie er last van kan hebben. De boete is hoog en gelijk met dreiging van een aantekening. Ik stel deze vraag juist omdat ik de verhoudingen nogal zoek vind. En vind dat men best mag weten hoe de politie in mijn stad optreedt.
HannekeJanssen
een jaar geleden
@Huibert - er is nog een verschil tussen "weten hoe "de politie" optreedt, en een individuele agent met naam en foto op het internet zetten... Hoe "de politie " volgens jou optreedt heb je hier al gepubliceerd, en mag je ook elders doen.
En: je argument, het is hier rustig, dus ik mag de wet wel overtreden is niet geldig - de wet geldt, ook als jij vindt dat je die op dat moment wel mag overtreden omdat je de omstandigheden daarnaar vindt... Hoe vervelend ook, de politie mag je bekeuren als je de wet overtreedt..

Het beste antwoord

Het verhaal online zette is niet verboden, maar het is wettelijk niet toegestaan om een foto op internet te plaatsen, waarop de agent herkenbaar in beeld is. De agent kan zich dan beroepen op het portretrecht. Een foto of filmpje mag je wel op internet plaatsen, maar de agent moet je dan onherkenbaar maken.
een jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het delen van persoonsgegevens om iemand te intimideren, ook wel doxing genoemd, gaat strafrechtelijk worden aangepakt. Denk daarbij aan het delen van persoonsgegevens om iemand bang te maken. Daarom stuurt minister Yeşilgöz-Zegerius (Justitie en Veiligheid) een wetsvoorstel daarover naar de Raad van State voor advies. Het fenomeen waarbij in chatgroepen adresgegevens worden gedeeld, waarna bijvoorbeeld iemand thuis angst wordt aangejaagd, heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. De slachtoffers voelen zich onveilig en geïntimideerd.

Mocht je klachten hebben over een agent. Volg dan de juiste klachtenprocedure daarvoor. Ga niet voor eigen rechter spelen !
LeonardN
een jaar geleden
-min 1. Je geeft geen antwoord op de vraag.
2. Je komt met een wetsvoorstel aan welke nog niet is aangenomen.
3. De rest is advies, ook weer geen antwoord. Ik zeg niet dat het antwoord op de vraag JA of NEE is (jij ook niet), maar je kan een NEE (als je dat bedoelde) nooit hard maken met de informatie die je geeft.
huibert
een jaar geleden
Nee het is niet de bedoeling te doxxen natuurlijk. Het probleem is dat als ik het aanvecht het bedrag groter kan worden en dat levert wel degelijk een aantekening op, zeggen zij. Ik heb inderdaad geklaagd, maar verwacht daar weinig van. De boete is ook behoorlijk trouwens. Ik vind dat het best bekend mag worden dat de politie op deze manier optreedt. Nooit heb ik bericht gekregen dat het niet mocht en gelijk een zeer hoog bedrag en dreigend met aantekening en ze kunnen niks aangeven wie hier last van heeft. Ik lees verderop dat ik weldegelijk het verhaal kan plaatsen als ik de agent maar niet bij naam noem.
Nee, dat mag niet. Trouwens er komt geen strafblad of aantekening of zoiets voor een lichte overtreding. Dit krijg je als je een delict of zware overtreding hebt gepleegd.
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
Nee dat mag niet... want?
huibert
een jaar geleden
De boete hiervoor kan 130 euro zijn en als ik dit aanvecht kan het daarop neerkomen en kan daarmee wel degelijk een aantekening opleveren , zoals ze dat noemen. Ik vind het nogal wat dat daarmee gedreigd wordt voor zoiets. Ik ben nooit in aanraking geweest met politie verder. Dus ik vind dit nogal uit verhouding. Ik verwacht weinig van mijn klacht , daarom lijkt het me best ok als mensen weten hoe de politie in mijn stad optreedt.
Hoofdvraag:
"Mag ik een verhaal van agent die me slecht behandelde online zetten?"
Antwoord:
-Ja, dat mag, zolang je maar niet beledigt of je schuldig maakt aan smaad. Een verhaal plaatsen over wat je is overkomen valt gewoonweg onder de vrijheid van meningsuiting.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijheid_van_meningsuiting
Vrijheid van meningsuiting of vrijheid van expressie is de vrijheid van burgers om hun overtuigingen kenbaar te maken, zonder voorafgaande controle door de staat. De vrijheid van meningsuiting is niet absoluut, net als de meeste andere grondrechten. Zo zijn belediging en smaad onder bepaalde omstandigheden strafbaar.

Einde antwoord.

===

"Dit is te vroeg en daarvoor wou de agent mij bekeuren"
-Dat mag. Jij hebt een overtreding begaan.
"de agent op geen enkele wijze kon aangeven hoe dit last kon veroorzaken."
-Dat hoeft een agent niet. Een agent is niet de persoon die een wet hoeft te verklaren.
"Dit vind ik misbruik maken van je macht en onnodig intimideren."
-Dat vind jij, maar is het niet.

"en krijg ik een aantekening op het strafblad"
-Voor wat? Niet voor die bekeuring iig.
"levenslang gevolgen aan geven"
-Een aantekening op je strafblad is niet met levenslange gevolgen.

"Daarom wil ik de agent met naam en foto online zetten"
-Dat is wat anders dan een enkel een verhaal plaatsen (zonder naam en foto). Een juridisch wespennest, met een keur aan mogelijke artikelen en wetgeving die je dan wellicht overtreedt.
-Smaad en laster (zoals al eerder genoemd)
-AVG
-Portretrecht
Nu zeg ik niet dat het zeker niet mag. Je zou kunnen betogen dat
-Een politieagent een grotere inbreuk op hun persoonlijke levenssfeer moeten toestaan dan privépersonen ( Lees meer op: https://www.ie-forum.nl/artikelen/het-portretrecht-van-politieambtenaren )
-Je verhaal valt onder "Journalistieke uitzondering" en dus zou mogen gezien de AVG

Of dat stand zou houden in rechtszaak weet ik niet. Maar ik denk dat je er weinig mee wint. Zeker niet omdat je zover ik in kan schatten een aantal zaken niet juist hebt, en je dan dus snel een verhaal inelkaar draait welke een onterechte voorstelling van zaken geeft. Dat in combinatie met naam en foto, wordt dan een leuke rits aan beschuldigingen tegen jou.
===
Correctie. Het is wellicht wel mogelijk een Bestuurlijke strafbeschikking hiervoor te krijgen (en dus een aantekening). zie bron
een jaar geleden
huibert
een jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Er is mij kenbaar gemaakt als ik dit aanvecht dit wel degelijk 130 euro boete kan worden en dat levert een aantekening voor 30 jaar, waar voor mij neerkomt op bijna de rest van mijn leven. Dit voor iets wat niemand ten last kan zijn. Het was leeg. Het klopt dat de politie niet dingen hoeft te verklaren. Maar dreigen met strafblad voor zoiets lijkt me toch echt niet waar strafbladen voor bedoelt zijn. Dus ik begrijp dat als ik het houd bij de politie in het algemeen in mijn stad en op die manier de pers op zoek , die niet eens mijn naam hoeft te publiceren, dat het dan ok is? Iedereen weet dan hoe de politie doet in mijn stad, dat zet ze niet neerals vriendelijk, dat zijn ze ook niet...
LeonardN
een jaar geleden
"Maar dreigen met strafblad voor zoiets lijkt me toch echt niet waar strafbladen voor bedoelt zijn." Kan je dat uitleggen? Hoe is dat "dreigen" gebeurd?
huibert
een jaar geleden
Bij het krijgen van de boete staat dat je in verzet kan gaan. De boete kan dan 130 euro zijn en dat is een strafblad aantekening. Dus door de intimiderende werking van een strafblad krijgen, dwingen ze mij het betalen af. Daarom wil ik naar de pers. Kan ik mooi foto erbij van dat het daar totaal leeg is. De mini maat van mijn hond , die geen vlieg kwaad kan doen etc. De katten die groter zijn in de buurt de eigenaren hebben nog nooit een strafblad daarvoor gekregen.
LeonardN
een jaar geleden
@huibert Wat ik vooral lees, is dat je de schuld op de verkeerde punten legt.
Wat er gebeurd is, is
-JOUW schuld
-Jij hebt je niet aan de wet gehouden
-Wat de agent gedaan heeft is correct
-Dat de boete wellicht een aantekening op strafblad genereert is NIET de schuld van de agent, maar de (in mijn ogen ook vreemde) werking van de wet Katten mogen vrij rondlopen, honden niet. Dat is niet de schuld van de agent.
De maat van je hond is irrelevant. Want als jouw hond dan wel zou worden toegestaan, wordt het al snel een zoektocht waar de grens ligt.
En als dat dan niet vast ligt krijg je dan daar weer geouwehoer over. De katten die groter zijn in de buurt de eigenaren hebben nog nooit een strafblad daarvoor gekregen.
Nee duh, omdat dat mag.