Wat betekent de rode kleur op de wieken van sommige windmolens?

In de grensstreek zag ik Nederlandse windmolens zonder rode wieken, en net over de Duitse grens hebben de windmolens rode wieken. Echter in A´dam West heb ik ook rode wieken gezien. Weet iemand wat de de betekenis van rode wieken van windmolens is?

een jaar geleden
11.6K

Antwoorden (3)

Dat heeft te maken met de uitvinding van de in Polen geboren Duitse luchtmacht-ingenieur Kurt Bilau. Hij ontwierp rond 1930 een wiekverbetering met een gestroomlijnde vorm die op de vliegtuigvleugel lijkt. Er werd een twee- tot drievoudige verbetering van de windenergie mee verkregen. Deze Bilauwieken werden daarna in Duitsland gebruikt om 160 molens mee uit te rusten, en 14 molens in Nederland. Het Bilausysteem bleek echter onderhoudsgevoelig en wordt daarom in Duitsland bijna niet meer gebruikt, alleen in Nederland zijn er nog aardig wat.
Amadea
een jaar geleden
De vraag luidt: “Wat betekent de rode kleur op de wieken van sommige windmolens?”

In de vraaguitleg heeft de vraagsteller het vervolgens vier keer over _rode wieken_. Dat is niet echt hetzelfde. Rode wieken bestaan inderdaad hier en daar (maar dat zgn Bilausysteem wordt in Duitsland vrijwel niet meer gebruikt) en daar gaat het eerstgegeven antwoord over.

In mijn ogen doelt de vraag op iets anders, namelijk zoals de hoofdvraag het stelt: “rode kleur op de wieken”, wat kan inhouden: rode kleur(vlakken) op de wieken.
Dat komt in Duitsland inderdaad massaal voor!

Daarom volgt hier mijn antwoord: witte turbinebladen (wieken) zijn vanuit vliegtuigen en helikopters meestal goed contrasterend te zien tegen de achtergrond van het donkerder gekleurde landschap. Maar indien het landschap door sneeuw bedekt is vallen geheel witte windturbines helaas ineens helemaal niet meer op.
Daarom is in Duitsland (waar een sneeuwdek het gemiddeld een stuk langer uithoudt dan in Nederland) o.a. een rode markering van de uiteinden van de wieken voorgeschreven.

“In Duitsland en andere landen wordt inderdaad gebruikt gemaakt van rood gekleurde banden op wieken van windturbines, niet geheel gekleurde wieken. Deze rode banden hebben als doel de zichtbaarheid van windturbines voor de luchtvaart te verhogen in perioden met uitgebreide sneeuwbedekking van het landschap.”
https://klimaatweb.nl/beleid/kamerbrief-stand-van-zaken-uitvoering-motie-over-zwart-kleuren-rotorbladen-windmolens/

[…] de windmolens, net over de Duitse grens. Alle wieken hebben wit met rode strepen. Nederlandse windturbines kennen zo’n kleurcode niet. Soms heeft de zuil een ander kleurtje, maar de wieken zijn steevast wit. En zelfs wieken die wel een rode decoratie hebben – zoals in Duitsland […]
Rode strepen of puntjes (de ‘vleugeltippen van de wieken) vergroten de zichtbaarheid bij mistig weer of bij sneeuw, zegt Ummels. Zo hebben Duitse windmolens die zich binnen 5 kilometer van een vliegveld bevinden één rode streep aan de wiekpunt. Staan ze er verder vanaf, dan hebben ze twee strepen.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/09/11/waarom-zijn-windmolens-altijd-wit-a4011632

De Duitse Wikipedia schrijft er gedetailleerder over in https://de.wikipedia.org/wiki/Hinderniskennzeichnung_von_Windenergieanlagen#Tageskennzeichnung
.
De afbeelding uit Oostenrijk toont zelfs wieken met 3 rode vlakken.
een jaar geleden
Amadea
een jaar geleden
Dat zijn toch geen rode wieken, maar witte wieken met rode strepen aan het uiteinde?
De kleuren van de lampen hebben te maken met de nachtzichtapparatuur van vliegtuigen. Die apparatuur neemt de lampen waar op bijvoorbeeld windmolens en hoge gebouwen. Omdat het 's nachts donker is, is wit licht zó fel dat de nachtzichtapparatuur verblind wordt. Rood licht is minder fel en voorkomt verblinding.
een jaar geleden