Waarom kent de mens haat?

Wat is het nut van haat?

2 jaar geleden
1.1K
crispy
2 jaar geleden
'Haat' is alleen maar een kwalificatie van het begrip 'afkeer'. Of je iets leuk vindt of niet heeft gradaties, heel erg leuk of heel erg vervelend. En in het extreem getrokken heet dat haat.
Het nut van afkeer is zelfbescherming.
Amadea
2 jaar geleden
Dat is een uitstekend antwoord, crispy!
nul1
2 jaar geleden
Vind ik ook!

Antwoorden (2)

Haat is een stabiel en intens gevoel van afkeer tegen een persoon of groep personen. Haat ontstaat in de afwezigheid van compassie. Het niet kunnen verplaatsen in de ander kan zorgen dat er geen begrip meer is. Haatgevoelens ontstaan als we ons gekleineerd voelen, als we ons inferieur voelen of als we jaloers zijn.
fremar
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Dat klinkt meer als een definitie dan als een antwoord op de ‘waarom’ vraag. Waarom kennen we haat? Wat is het nut of het doorgeslagen nut?
crispy
2 jaar geleden
Ik haat spinazie... maar spinazie is geen mens.
Haat is de hartstocht die er voor zorgt dat dat wat als zeer bedreigend/slecht wordt ervaren op felle/agressieve wijze wordt veroordeeld. Het is nuttig om zo het kwaad op afstand te houden en te overleven.