Wat wordt er precies gedekt door een begrafenisverzekering?

Stel dat je een heel korte kale uitvaart wil, maar daarna een warme bijeenkomst wil met mensen die spreken, drank en hapjes in een zaaltje, wordt dat dan ook gedekt?

Rieneke1
2 jaar geleden
1.4K
ronron1212
2 jaar geleden
De verzekering dekt de kosten voor het bedrag dat in de poli is afgesproken. Een begrafenis kost momenteel minimaal 7000 euro. Zolang de kosten binnen het verzekert bedrag vallen wordt alles vergoed.
Utrecht
2 jaar geleden
Bedenk dat het verzekerd bedrag doorgaans slechts voldoende is voor het absolute minimum. Zeker als de polis al wat ouder is; de kosten van een begrafenis of crematie zijn de afgelopen jaren flink gestegen. Alsje (als nabestaanden) eisen of wensen hebt, moet er vaak toch nog geld bij.
Dus verwacht niet dat er op de uitvaartdienst zoveel te besparen is dat daar een meer uitgebreide bijeenkomst van te betalen is.

Het beste antwoord

Wat er gedekt wordt, hangt van de verzekering af.
Elke begrafenis heeft een aantal vaste onderdelen. Zoals de plechtigheid, het begeleiden van de kist naar het graf en het slot ritueel. Dit is hoe een gemiddelde begrafenis eruit ziet:
• Meestal start de begrafenis met een plechtigheid waarbij de naasten en nabestaanden samenkomen. Bijvoorbeeld in een aula of een kerk.
• Na de plechtigheid begeleiden de aanwezigen de kist naar het graf.
• Bij het graf wordt er vaak nog een laatste afscheid genomen door bijvoorbeeld een schepje grond of bloemen op de kist te laten vallen.
• De kist wordt bij het graf gelaten en de aanwezigen verlaten de begraafplaats.
• Na afloop komen de aanwezigen samen voor een kop koffie en is er vaak gelegenheid om de nabestaanden te condoleren.

Kiest u voor een uitvaartverzekering, dan zijn er verschillende soorten. Hieronder staan de meest voorkomende. Combinaties zijn ook mogelijk:

Naturaverzekering
U ontvangt geen geld, maar goederen en diensten die bij een uitvaart horen. Veel verzekeringsmaatschappijen kennen een basispakket. Dit basispakket bevat de standaardonderdelen van een uitvaart. U kunt daarnaast een aanvullende verzekering afsluiten voor extra mogelijkheden. Een warme bijeenkomst met mensen die spreken, drank en hapjes in een zaaltje etc. zult u dus aanvullend moeten verzekeren.

Kapitaalverzekering
Bij overlijden krijgt u een bedrag uitgekeerd waarmee uw nabestaanden de uitvaart betalen. De hoogte van het bedrag hangt af van de premie en de polisvoorwaarden. Met een royaal verzekerd bedrag kunt u dus een uitgebreide uitvaart betalen.

Koopsom uitvaartverzekering
U legt eenmalig een bedrag in bij de verzekeringsmaatschappij. Van dat geld wordt (een deel van) uw uitvaart vergoed. Met een royaal verzekerd bedrag kunt u dus een uitgebreide uitvaart betalen.
SimonV
2 jaar geleden
Rieneke1
2 jaar geleden
Bedankt Simon. Even voor de duidelijkheid: als het bedrag toereikend is, kan je dat geld bij een kapitaalverzekering dus ook gebruiken voor een zo goedkoop mogelijke uitvaart en de rest besteden aan een bijeenkomst in een afgehuurd zaaltje in een grand cafe oid?
SimonV
2 jaar geleden
Ja. Je hebt 100% vrije keuze in hoe de uitvaart eruit komt te zien. Een groot voordeel van de kapitaalverzekering is dat het uitgekeerde bedrag volledig vrij uitgegeven mag worden door de nabestaanden.
Mijn eigen ervaring: ik kreeg een bedrag uitgekeerd en er werd niet gecontroleerd waar het bedrag aan uitgegeven werd.
https://www.uitvaartverzekeringen.net/kapitaalverzekering/
https://www.yarden.nl/uitvaartverzekering/natura-uitvaartverzekering.htm