Mag ik producten aanpassen en dan door verkopen?

Ik wil een webshop starten. Wil designs maken, op shirts, posters, flyers, enzo, printen. Daarna doorverkopen. Het probleem is natuurlijk dat ik zelf de posters niet kan drukken en de shirts zelf kan maken. Ik heb dus een leverancier nodig. Ik dacht (zolang mij webshop nog klein is) zou ik dan gewoon als klant posters en shirt kunnen kopen, bewerken en dan verkopen voor een iets duurdere prijs.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.3K
Thecis
2 jaar geleden
En waarom zou het niet mogen?
SentWierda
2 jaar geleden
@Thecis. Het mag niet, omdat het een vorm van diefstal is. Dat kan Jaimy2004 zelf ook wel bedenken.
AnnBoo8146 legt uit waarom dat zo is.

Antwoorden (1)

In de regel mag je alles verkopen wat je wilt. Dat kunnen nieuwe spullen zijn, die je hebt ingekocht, en voor een hogere prijs doorverkoopt, of tweedehands spullen.
Maar zodra je het hebt over het aanpassen van afbeeldingen, dan heb je te maken met het auteursrecht, dat op deze afbeeldingen kan zitten. En op veel afbeeldingen zal auteursrecht zitten, ook als dat niet is aangegeven. En dat betekent dat de afbeelding niet van jou is en dat je deze niet zomaar mag gebruiken. Ook als je de afbeelding bewerkt, blijft het auteursrecht bij de oorspronkelijke maker.
Schending van het auteursrecht kan je een behoorlijke boete opleveren.
Dus voor je begint met het bewerken van afbeeldingen, is het verstandig om je goed te verdiepen in het auteursrecht.
2 jaar geleden
Antoni
2 jaar geleden
Ik lees in de toelichting bij de vraag dat de vraagsteller zelf 'designs wil maken'. Hij heeft het niet over het bewerken van bestaande afbeeldingen, maar over het bewerken van posters en shirts, voor zover ik begrijp. Het is dus maar de vraag of hij auteursrechten zal schenden, want het auteursrecht op zijn eigen ontwerpen kan hij niet schenden.
SentWierda
2 jaar geleden
@Antoni. Als je andermans geestelijke product (= posters en shirts) bewerkt, maak je inbreuk op andermans auteursrecht.
De vraagsteller kan beter zelf werk scheppen in plaats van (gedeeltelijk) meeliften op het werk van een ander.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dankuwel voor de reacties. Maar ik heb een gevoel dat we over andere dingen praten. Ik zal zelf mij designs maken en niet van andere designers pakken en bewerken. Ik bedoelde van bijvoorbeeld een drukkerij poster kopen en mij eigen design op laten drukken. Dan door verkopen. En zal de posters kopen en dus niet meeliften. Als de 'webshop' veel winst oplevert zal ik natuurlijk kijken voor een officiele leverancier.
Antoni
2 jaar geleden
@Jaimy2004, ik ben er nog steeds van overtuigd dat wat jij wil gaan doen gewoon mogelijk is. Je kan bij allerlei drukkerijen jouw eigen ontwerpen op posters en op shirts laten drukken. Dat is precies het doel van veel drukkerijen! Je hoeft hiervoor (meestal) van tevoren geen lege posters of kale shirts te kopen. Daar kan de drukkerij ook voor zorgen. Dit kan allemaal online of in fysieke winkels. Zoek informatie over drukkerijen en spreek met de drukkerij van jouw keuze duidelijk af wat je wensen zijn, zo raad ik je aan.