Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat houdt 'soeverein' en 'autonoom' worden precies in en wat impliceert het allemaal?

Een vriendin van me raadde me aan me daarin te verdiepen. Ik krijg echter nogal de indruk dat het een soort van wappies zijn die daarmee bezig zijn en dat het wellicht allemaal onzin is. Kan iemand mij hierover misschien wat meer duidelijkheid geven?

3.9K
LeonardN
2 jaar geleden
"Kan iemand mij hierover misschien wat meer duidelijkheid geven?"
Nee.
"Ik krijg echter nogal de indruk dat het een soort van wappies zijn die daarmee bezig zijn en dat het wellicht allemaal onzin is."
100% het geval.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Soeverein en autonoom betekenen onafhankelijk en zelfstandig.

Wikipedia: autonomie is een belangrijk begrip in de ethiek, geneeskunde, medische ethiek en psychologie. In deze context slaat het op het recht of de mogelijkheid van het individu, bijvoorbeeld als patiënt, om zelf te bepalen wat er met hem/haar moet gaan gebeuren. Een voorwaarde om autonoom te kunnen zijn is het erkennen dat persoonlijke mogelijkheden begrensd zijn en dat de omgeving grenzen stelt. Wie binnen die grenzen de kwaliteit bezit het eigen leven vorm te geven kan als autonoom worden betiteld.

Iemand die geen rekening houdt met de grenzen die de omgeving stelt, noemen we dictatoriaal.
(Lees meer...)
SimonV
2 jaar geleden
"Soevereinen' en 'Autonomen' denken dat ze geen verantwoordelijkheid hoeven te nemen. Ze zijn opgegroeid met alle voordelen van de westerlijke democratie maar vinden dat ze er niets voor hoeven terug te doen.
(Lees meer...)
een jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding