Kan je in je testament laten vastleggen dat bij overlijden kind A meer krijgt dan kind B?

Pietje is getrouwd met Jannie.
Jannie is inmiddels overleden. Pietje woont nog steeds in het huis en heeft de erfbelasting betaald, ook de erfbelasting van de kindsdelen.

Nu wil Pietje graag dat kind A het huis krijgt. Kan Pietje dat dan vast laten leggen? Er is verder geen geld of iets, alleen die woning. Dat houdt in dat kind B eigenlijk niets krijgt. Kan dat?

2 jaar geleden
2.7K
ronron1212
2 jaar geleden
Nee een kind heeft altijd recht op het wettelijk kindsdeel, Kinderen kan je niet onterven.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Ik had het ook niet over onterven. Minder nalaten. Kind B krijgt wel wat, maar niet zoveel.
ronron1212
2 jaar geleden
Er is al betaald voor de nalatenschap voor moeder dus dat deel moet ooit vrij komen voor dat kind. Het geeft ook aan dat er een behoorlijke erfenis is. Een kind heeft te alletijde recht een wettelijk deel.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
De nalatenschap bestaat vooral uit de woning. Die volledig is afbetaald. Verder is er eigenlijk niets.
LeonardN
2 jaar geleden
@ronron1212 En weer ga je de fout in bij dit onderwerp. Kinderen kun je WEL onterven, ondanks dat behouden ze recht op de legitieme portie, wat maar de helft is van wat deze normaliter zou erven als deze niet onterft was. Ik zal wederom de link geven zodat je het rustig na kunt lezen.
https://www.nunotariaat.nl/kennisbank/onterven
"
Onterven
Je KUNT in een testament je wettelijke erfgenamen (echtgenoot, geregistreerd partner, KINDEREN en overige familieleden) ONTERVEN. Hierbij dient onderscheid gemaakt te worden tussen het onterven van kinderen en het onterven van anderen. Kinderen houden namelijk recht op de legitieme portie, dat geldt niet voor andere wettelijke erfgenamen. Onterven kinderen
Als je in je testament bepaalt dat je kinderen niets erven, dan kunnen je kinderen toch nog hun legitieme portie opeisen. De reden van de onterving doet daarbij niet terzake. De legitieme portie is de helft van het wettelijk erfdeel.
"

Antwoorden (2)

Ja dat kan. Je moet in het testament of A als enig erfgenaam opnemen of aan A het huis legateren. Wel is het zo dat B dan een beroep kan doen op zijn legitieme portie, zodat B een schuld krijgt aan B voor de helft van zijn erfdeel.
Typefout: Het moet dus zijn dat A een schuld krijgt aan B
Toegevoegd op 15 oktober 2021 18:15: tekst
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Het is wat rommelig opgeschreven maar klopt wel. In Nederland kun je kinderen niet volledig onterven; kinderen hebben recht op een legitieme portie die de helft is van wat ze krijgen bij verdeling zonder testament.
erotisi
2 jaar geleden
Wat is er rommelig aan? Behalve de fout dat A ipv B de schuld heeft
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Ik begreep dat de legitime portie alleen om geld gaat. Maar dat is er niet, er is alleen een afbetaalde woning.
erotisi
2 jaar geleden
Dat maakt niet uit. Als er een beroep op de legitieme wordt gedaan met deze betaald worden . Om deze te betalen moet of uit eigen geld of mbv hypotheek of desnoods door verkoop woning worden gedaan, tenzij legitimaris akkoord gaat om het schuldig te blijven.
tinus1969
2 jaar geleden
Klopt. Als ene kind legitieme portie opeist moet huis huis verkocht of of moet er geld geleend worden (bv hypotheek)
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Dus dat ik het goed begrijp. Laten we voor het gemak aannemen dat de woning €200.000 waard is. En er zijn 2 kinderen.
Wanneer Pietje overlijd en de woning zou gewoon verkocht worden, krijgt normaal kind A €100.000 en kind B €100.000. Maar stel dat Pietje de woning nalaat aan Kind A. Heeft kind B recht op de legitieme portie ter waarde van €50.000.
erotisi
2 jaar geleden
Dat klopt ongeveer wel ja.
LeonardN
2 jaar geleden
"Wel is het zo dat B dan een beroep kan doen op zijn legitieme portie, zodat B een schuld krijgt aan B voor de helft van zijn erfdeel."
huh? Iemand heeft schuld aan zichzelf?
Ja dat kan.
Pietje kan kind B onterven. Of beter gezegd alleen A in het testament opnemen.
Kind B heeft dan nog wel recht op de "legitieme portie".
De legitieme portie is enkel een bedrag in geld en is de helft van wat B zou krijgen als deze wel meedeelde in de erfenis.

Voorbeeld.

Huis = €400.000
B zou dus €200.000 erven (de helft (van de waarde) van het huis)
Echter deze krijgt daar maar weer de helft van dus €100.000
A krijgt het huis en moet B nu 100.000 betalen.
(In een gek geval moet A overgaan tot de verkoop van het huis, wat bijzonder gek wordt als de waarde van het huis na het overlijdensmoment flink gedaald is. Als het huis daalt naar €99.999 moet A nog steeds €100.000 betalen aan B en heeft dan zelfs 1 euro verlies.)