Waarom moet je een muntje gebruiken voor een winkelwagen?

Afgezien het feit dat het promotie is, kan je ook 50 cent tot 2 euro munten gebruiken. Ik neem aan als je een kar wilt stelen, deze wel meer waard is dan 2 euro. Vraag: Waarom moet je een munt gebruiken voor een winkelwagen? (Geen promotie als antwoord aub)

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
3.6K
Utrecht
2 jaar geleden
Hierdoor brengt iedereen zijn karretje weer terug in de rij.
50 cent is blijkbaar net genoeg voor de meeste mensen om terug te willen hebben. Dus geen karretjes zwervend over het parkeerterrein maar alles netjes terug in de rij. Scheelt de supermarkt veel tijd (en dus geld).

Antwoorden (2)

Het muntjesslot is ooit ingevoerd om ervoor te zorgen, dat meer winkelwagentjes terug werden gebracht naar de winkel. Winkelwagentjes werden regelmatig meegenomen de winkel uit. Bijvoorbeeld om de boodschappen naar de auto te brengen. Ze werden zelfs meegenomen naar huis. Daarna werden veel winkelwagentjes niet meer teruggebracht, maar werden ergens op straat achter gelaten.
Dit kostte de winkels veel geld. Niet alleen om de verdwenen winkelwagentjes weer te vervangen, maar ook om ze juist weer terug te halen naar de winkel.
Door het muntjesslot werden mensen gestimuleerd om het winkelwagentje weer terug te brengen. In het begin waren er nog geen speciale muntjes, maar moest je er een rijksdaalder (2,5 gulden) in doen. Die munt had het formaat van de huidige 0,50 euromunt, maar de waarde kwam overeen met ongeveer 1,10 euro.
En de stimulans zit niet alleen in de geldelijke waarde van het muntje, want anders zou het gratis promotiemuntje niet nodig zijn. Maar het is een "beloning", die je krijgt als je het winkelwagentje weer netjes terugbrengt. En mensen houden van beloningen.
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
Er verdwijnen nog genoeg wikkelwagentjes er is nu een nieuwe manier het blokkeren van de wielen als het karretje te ver van de winkel komt. Daarnaast bij de meeste supers kan je net zo vaak als je wil een muntje pakken. @AnnBoo8146
AnnBoo8146
2 jaar geleden
Ja, er verdwijnen nog steeds wagentjes, maar zonder het systeem met het muntje zal het aantal waarschijnlijk veel hoger hebben gelegen. En om het muntje terug te krijgen, moet je het karretje wel goed in de rij terugzetten. Dus het stimuleert niet alleen het terugbrengen, maar ook het "netjes" terugzetten in de rij.
ronron1212
2 jaar geleden
De muntjes kosten niets
SingingCoyote13
2 jaar geleden
omdat die muntjes van plastic niks kosten, en 50 ct eigenlijk ook niks is vraag ik me af of dit wel een zo geschikte strategie van de supermarkten is. als iemand toch kwaadwillend is kan ie eigenlijk praktisch de hele winkel leegroven van karretjes door gewoon elke keer een karretje te verduisteren met een muntje ergens op de parkeerplek of daarbuiten (god weet wat je met een winkelwagentje kan doen ? omsmelten naar ijzer ? onderdelen ?). ik vraag me eigenlijk af : moet winkelpersoneel hierop letten ?
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Rijksdaalder? In ieder geval in mijn hele jeugd, in de guldentijd moesten er guldens in het winkelwagentje. Ik ben van 1983, Rijksdaalders in winkelwagentjes heb ik nog nooit gezien.
SentWierda
2 jaar geleden
Evenals HeerVoldemort verbaas ik me over die rijksdaalder. Weet AnnBoo8146 dit zeker? En: hoe weet AnnBoo8146 dit zeker? En waar op Google is te vinden dat het een rijksdaalder was? (Als ik nu google vind ik alleen AnnBoo8146 als bron; dus geen bron) Een rijksdaalder zou in dit tijd veel te veel zijn geweest - menigeen zou om die reden een supermarkt links laten liggen.
LeonardN
2 jaar geleden
+ (hoewel de rijksdaalder niet klopt) @ronron/SC13
Dat de methode niet altijd werkt is niet van belang voor het antwoord. Het is en blijft de reden voor de invoering van het systeem/het antwoord op de vraag. https://nl.wikipedia.org/wiki/Winkelwagen#Onderpand
Omwille van de hoge kosten (afhankelijk van het model vanaf 100 euro tot enkele honderden euro's per winkelwagen[1]) is voor het gebruik ervan meestal een onderpand nodig. Op de handgreep zit een mechanisme met een slot waarmee hij gekoppeld is aan een rij van die wagentjes. De wagen komt los van de rij door een munt in het slot te schuiven. Nadat het karretje weer aan de rij is vastgekoppeld komt de munt weer terug en staat de wagen weer op slot.
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. Het gaat niet om een mogelijk antwoord op de vraag. Een mogelijk antwoord, niet onderbouwd (komt vaker voor bij Wikipedia), zoals er zovele zijn bedacht.
Nee, het gaat om het enige antwoord op de vraag: beperking van schade door rondslingerende winkelwagens (en de daarmee gepaard gaande aansprakelijkheid).
In de NRC van 1 november 1989 (artikel van Wim Köhler) staat het antwoord: Het beperken van het rondslingeren van achtergelaten winkelwagens op parkeerplaatsen - waarbij losse karretjes schade veroorzaakten aan auto's.
De marktleider van winkelwagens, Wanzl in Oosterhout, zegt dat het de bedoeling is dat met de invoering van het muntslot de karren niet langer op de parkeerterreinen rondom winkels zouden rondslingeren. Er kwamen vervelende schadegevallen uit voort. Dat doel is bereikt. "De meeste mensen zetten de kar nu terug in de rij en anders doet de jeugd het wel. Ze verdienen er een gulden mee."
Bron: www.delpher.nl
Klik op: kranten
Zoekterm: Wanzl winkelwagenpark.
Resultaat: het NRC-artikel van 1 november 1989.
Toegevoegd op 12 juli 2021 14:11: tekst