Wat is de definitie van een normaal mens en wanneer voldoet een persoon daar aan?

Tegenwoordig hebben we overal labels voor. Ik heb een collega waarvan andere collega's zeggen "Er is iets met hem." Ik begrijp wat ze bedoelen en toch kan ik niet benoemen waarom dit zo is.

En we zijn vaak geneigd om te zeggen "Doe normaal!" Of "Dat is toch niet normaal." Maar in die gevallen heb je het vaak over afwijkend gedrag bij een specifieke situatie.

Bijvoorbeeld iemand die in een restaurant een harde boer of scheet laat. Dat is onbeschoft gedrag, maar is die persoon dan ook meteen abnormaal?

2 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (4)

Normaal is datgene wat door de meeste mensen geaccepteerd wordt of dat wat de meeste mensen doen. Het wijkt niet af van de gangbare praktijk, ofwel iets verloopt volgens de regel.

Wat precies als normaal wordt gedefinieerd hangt dus af van de omstandigheden en is vaak cultuurgebonden. Wat bij de een als normaal wordt beschouwd kan bij de ander tegengesteld, abnormaal zijn. Iets wat normaal is voldoet aan de norm die door een groep mensen, bedrijven of organisaties is gesteld. Een normaal persoon wijkt niet af van de meerderheid: "Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg." De term geeft ook bepaalde gewoonten weer: "Dat is normaal, dat doen we al jaren zo." Belangrijke synoniemen van normaal zijn: gangbaar, gewoon en doorsnee.
fremar
2 jaar geleden
Een definitie van normaal is niet zo maar te geven - tenminste geen definitie die altijd en overal geldig is. Er was ooit een beroemde uitspraak op een poster van een club van psychiatrisch patienten: "Ooit een normaal mens ontmoet? En, beviel het?" Met als achtergrond dat er niet zo heel veel normale mensen zouden zijn, en/of dat die heel saai zouden zijn. en zo is een boer laten volgens mij in China het bewijs dat je lekker gegeten hebt. Dus ja, "normaal" is wat de meeste mensen in een bepaalde tijd en cultuur normaal vinden.
2 jaar geleden
De definities van een normaal mens zijn: 1. een mens die het meest voorkomt; 2. een mens die zich gedraagt c.q. zich uit in overeenstemming met de geldende opvatting over wat behoorlijk is..
Het woord normaal is afgeleid van het woord norm = Latijn norma.= winkelhaak.
Normaal = Latijn normalis = naar de winkelhaak gemaakt.
In het gewone spraakgebruik heeft het woord norm verschillende betekenissen: beoordelingsmaatstaf, richtsnoer, regel, voorschrift.
Het woord normaal betekent: gewoon, standaard, gemiddeld. In de betekenis gewoon betekent normaal: het meest voorkomend., het meest bekend. Ook kan de betekenis zijn: in overeenstemming met de geldende opvatting over wat behoorlijk is. Voorbeeld: hij gedroeg zich normaal.
De uitdrukking 'hij is niet normaal' wordt gebruikt in twee betekenissen: 1. iemand die dronken is; 2. Iemand wiens geestvermogens niet in orde zijn.
Bronnen: Van Dale; Winkler Prins encyclopedie
2 jaar geleden
De (!) normaal is een wiskundige term en is de lijn waarop de gemiddelden liggen.
Dat geldt ook wanneer gezegd wordt wanneer een mens normaal is, of moet doen: hij moet voldoen aan het gemiddelde van een relevante groep.

Nu kun je een groep mensen op heel veel verschillende manieren meten, en uit elke meting met hun eigen gemiddelde halen.

Een theoretisch bestaande "normale mens" zou aan al die gemiddelden moeten voldoen (wat op zich al weer abnormaal is...)
Antoni
2 jaar geleden
In februari 2021 is dé gemiddelde Nederlander gevonden, Frank Jansen uit Wijchen. Zie https://www.gelderlander.nl/wijchen/dit-is-frank-jansen-de-gemiddelde-nederlander-en-hij-woont-gewoon-in-wijchen-mijn-achternaam-zegt-al-genoeg~aa3d018f/. Zoals te verwachten was, is hij een heel normale man...
Antoni
2 jaar geleden
Ik kan je de zoektocht van programmamaker Albert Klein Haneveld aanraden. Erg vermakelijk! Zie https://www.npo3.nl/op-zoek-naar-de-gemiddelde-nederlander/27-02-2021/VPWON_1290522.