Zou in Nederland een staatsgreep kunnen voorkomen?

Deze vraag zag ik eerder op dit forum maar is in 2011 gesteld. Nu zitten we in een geheel andere situatie dan in 2011. Ik vraag me dus af of het mogelijk is dat in Nederland een staatsgreep kan voorkomen. Gezien lockdown, avondklok, maatregelen, demissionair kabinet en grote onvrede onder een grote groep mensen.

1.1K
ronron1212
3 jaar geleden
Daar zou dan de hele wereld last van moeten hebben. Nee daarddor dus niet
LeonardN
3 jaar geleden
"Deze vraag zag ik eerder op dit forum maar is in 2011 gesteld. Nu zitten we in een geheel andere situatie dan in 2011. Ik vraag me dus af of het mogelijk is dat in Nederland een staatsgreep kan voorkomen." Daarvoor is geen nieuwe vraag noodzakelijk.
Het antwoord is namelijk, was namelijk en zal altijd blijven; Ja dat kan gebeuren.

Antwoorden (1)

De huidige lockdown is democratisch in gang gezet, omdat deze door de meerderheid van de eerste en tweede kamer is goedgekeurd.

Een staatsgreep zou dan buitenom de gevestigde macht in gang gezet moeten worden. Dat zou dan via het krijgsmacht moeten gaan. Dus dan zou het leger de statelijke macht (tweede en eerste kamer) en de gerechtelijke macht (rechtbanken) moeten overnemen. Als dit gebeurd is dan is er sprake van een staatsgreep.

Deze scenario is zeer onwaarschijnlijk. Stel dat dit gebeurd, dan kunnen onze bondgenoten zoals Duitsland en Engeland dit terugdraaien.