Valt huiszoekingsbevel onder processtukken?

Ik ben zelf geen meester in recht, dus ik vroeg mij iets af. Een week geleden zat ik met 2 vrienden van mij een drankje te doen in mijn garage. 2 agenten zijn mijn schuifpoort over geklommen en nu heb ik een bekeuring!
Als ze een huiszoekingsbevel hadden, had ik het beter begrepen. Nu ga ik toch bezwaar aantekenen, is het dan not-done om daarin te vermelden dat ze zonder huiszoekingsbevel binnen zijn gekomen? Of krijg ik dat sowieso niet te zien? Ik dacht dat je wel altijd inzage oid had in processtukken tegen jou

Weet jij het antwoord?

/2500

De processtukken hoeven geen huiszoekingsbevel te bevatten. Of nauwkeuriger, een huiszoekingsbevel is in deze situatie niet nodig. De afwezigheid van een huiszoekingsbevel is dus geen basis voor bezwaar. In tegenstelling tot wat veel mensen denken (op basis van Amerikaanse films/tv series) heeft de Nederlandse politie geen huiszoekingsbevel nodig voor het betreden van een woning. Concrete verdenking is genoeg. Volgens wiki: "Wanneer er sprake is van een verdenking van een strafbaar feit op heterdaad of verdenking van een misdrijf waarvoor voorlopige hechtenis is toegestaan, mag deze ambtenaar zonder tussenkomst van een officier van justitie of rechter iedere plaats, daaronder verstaande woningen, betreden,(..)"

Bronnen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Huiszoeking#...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100