Wanneer wordt de desbetreffende ambtenaar ondervraagd ivm Omtzigt schandaal?

Het lijkt me essentieel de ambtenaar die '' positie Omtizgt, functie elders', heeft getypt, om details te vragen. Hij kan toch precies zeggen waarop dat slaat?

1.7K
ronron1212
3 jaar geleden
De ambtenaar kan ook een zij zijn maar dat zal niet gebeuren. De zaak is gisteren afgehandeld door het parlement.
SentWierda
3 jaar geleden
Is er sprake van het Omtzigt-schandaal? We weten niet wat Omtzigt nu (na het kamerdebat) vindt van de affaire. De term Omtzigt-schandaal kunnen we pas gebruiken als Omtzigt het zelf -nog steeds- een schandaal vindt.
De oorsprong van wat gebeurd is, is dat als verkenners twee zeer goede bekenden van Rutte zijn aangesteld: Jorritsma en Ollongren. Toen Rutte bij hen op bezoek kwam is in de ouwe-jongens-krentenbroodsfeer een opmerking over Omtzigt gemaakt, als wellicht meestbekende Kamerlid/niet lijststrekker. Dat had evengoed over Van Haga (FVD) kunnen gaan die nagenoeg evenveel stemmen kreeg als zijn lijsttrekker Baudet. Van Haga is oud-VVD 'er en Rutte zou er niet aan moeten denken samen met hem in een kabinet te moeten zitten. Die ouwe-jongens-krentenbroodopmerking over Omtzigt was voor Rutte het onthouden niet waard en voor Ollongren en Jorritsma het onthouden en het noteren niet waard. De ambtenaar die erbii zat heeft het wel genoteerd..... Zo gaan die dingen soms.....

Antwoorden (3)

Niet.
De Tweede Kamer praat normaalgesproken nooit met ambtenaren - alle contacten verlopen via de verantwoordelijke minister. Dat gebeurt alleen bij parlementaire enquêtes.
3 jaar geleden
Goeievraagstell
3 jaar geleden
Ja maar in dit schandaal is het toch evident dat die ambtenaar wordt ondervraagd? Dit is toch geen 'normale' situatie?
HeerVoldemort
3 jaar geleden
En als ik het goed heb, was er gisteren een motie ingediend voor een parlementaire enquête en is deze verworpen. Wie dat heeft opgeschreven, gaat nooit boven tafel komen. Net als de persoon die Rutte gebeld heeft. Zal ook nooit opgehelderd worden.
ronron1212
3 jaar geleden
@Goeivraagsteller de procedures die hiervoor gelden zijn doorlopen. Ambtenaren zijn uitvoering en hebben verder niets te maken met dit.
tinus1969
3 jaar geleden
@Goeievraagstell Jij vindt het evident - maar zo'n ondervraging komt er alleen met het paardenmiddel van een p[parlementaire enquête.
Die ambtenaar heeft ook alleen maar in eigen bewoordingen vastgelegd wat iemand gezegd heeft.

Degenen die ondervraagd moeten worden zijn degenen die uitlatingen op dit gebied hebben gedaan maar mogelijk last hebben gekregen van spontaan geheugenverlies.

En het schandaal is begonnen met de "verkenner" die de papieren met vertrouwelijke informatie niet in een tas heeft gestopt maar ze open en bloot heeft vervoerd terwijl bekend is dat de pers op de loer ligt.
.
Overigens kan ik die opmerking "functie elders" uit de papieren in het geheel niet plaatsen. De heer Omtzigt is, zoals bekend, een gekozen volksvertegenwoordiger. Niet een werknemer waar een directie van af wil. Een of andere minister kan hem niet dwingen iets anders te gaan doen. Zijn partij had hem op een onverkiesbare plaats kunnen zetten (als ze van hem af willen) maar dat is niet aan de orde. De heer Omtzigt kan zelf besluiten te stoppen, ondanks dat hij gekozen is. Of voor zichzelf beginnen in de Tweede Kamer als eenmanspartij. En als zijn partij in het kabinet komt en "ze" hem zouden vragen voor het ministerschap: dan bepaalt hij ook zelf of hij op dat verzoek in gaat.
Toegevoegd op 02 april 2021 15:38: tekst
Computoon
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Prima analyse. Ook dat de opmerking 'functie elders' niet valt te plaatsen, Dat is ook wat Rutte vele malen heeft gezegd, maar niemand wil het kennelijk horen.
Tja en dat de ambtenaar ook alleen maar in eigen bewoordingen heeft vastgelegd wat iemand gezegd heeft. Ook voor mij is duidelijk dat dit moet zijn gebeurd, Ooit ben ik ambtenaar geweest bij twee verschilkende overheden en ik heb dergelijke gesprekken moeten vastleggen. En toen moest ik notuleren (werd met nadruk gezegd) en niet in eigen bewoordingen vastleggen .....
Als Mark Rutte de naam vrijgeeft van desbetreffende ambtenaar, dan kunnen andere politici en de media deze ambtenaar onder druk zetten om naar voren schuiven om te praten.

Ook kan het Openbaar Ministerie besluiten om deze zaak te vervolgen. Het OM heeft aangegeven een vervolging nog niet te initiëren, en nog niemand heeft aangifte gedaan. Als er wel sprake is van een vervolging, dan moet deze ambtenaar zijn verhaal komen vertellen als onderdeel van het onderzoek naar de notitie 'Omzigt, functie elders'. Overigens kan jij jezelf afvragen of ''desbetreffende amtenaar'' überhaupt wel bestaat.
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Welke 'misdaad' is er volgens jou dan gepleegd als strafrechtelijke vervolging mogelijk is?
Wappie77
3 jaar geleden
Onder het mom van ''schenden van een ambtsgeheim''. Hierdoor kan onderzocht worden wie, waar, wanneer en waarom de notities zijn gemaakt.
Antoni
3 jaar geleden
Dank voor je toelichting!