Wat is het genderloze alternatief voor meneer/mevrouw?

Er zijn steeds meer mensen die zich als non-binair, agender of iets anders wat buiten het algemene binaire stelsel (dus vrouw/man) valt, identificeren. Hoe spreek je zo'n iemand op een nette manier aan? Dus waarbij je in het geval van een vrouw mevrouw of (ouderwets) mejuffrouw zou zeggen en in het geval van een man meneer. In het Engels is het meestal Mx. (uitspraak: mixes) in plaats van Ms. of Mr.

3 jaar geleden
12.2K

Antwoorden (4)

Beste persoon,
Amadea
3 jaar geleden
Gewoon aanschrijven op dezelfde manier ala iemand van wie je het biologische geslacht niet kent.

Geachte heer, mevrouw,
Geachte heer/mevrouw,

Je doet het ook niet fout als je iemand aanschrijft met het geslacht waarmee de persoon is ingeschreven in de Basisregistratie Personen.

En om even politiek incorrect te reageren: het moet niet gekker worden.
Computoon
3 jaar geleden
De vraag gaat over niet-mondelinge communicatie (gezien de verwijzingen naar Mx., Ms. en Mr.). Er zijn een aantal mogelijkheden.
- L.S.. Al eeuwen een gebruikelijke aanhef als je niet weet hoe je iemand moet aanspreken. Iedereen kan zich hierdoor aangesproken voelen. (L.S. = lectori salutem = den lezer heil.)
- Beste. Zonder verdere toevoeging.
- Beste plus voornaam en/of achternaam.
- Geachte plus voornaam en/of achternaam.
- Waarde plus voornaam en/of achternaam. Is vertrouwelijk-beleefd. Intiemer dan geachte. Waarde betekent: dierbare. Afgeleid van waard = dierbaar.
- Waarde plus genderloze aanduiding. Bijvoorbeeld: waarde familielid, waarde medebewoner, waarde bestuurslid.
3 jaar geleden
bamibal
3 jaar geleden
LS en Waarde zijn echt verouderd. Die kun je beter niet gebruiken. Beste zonder toevoeging wordt ook afgeraden. Beste/Geachte met voornaam kan, maar met alleen achternaam is ook niet aan te raden.
De gemeente Amsterdam hanteert hiervoor de volgende richtlijnen:

Je gebruikt de voorletters/voornaam, eventueel tussenvoegsel en achternaam. Dus:

Geachte P. van Dijk,

Geachte Denise van Weert

Als je de naam niet weet, zou je Geachte lezer, Geachte klant, Geachte reiziger, etc. kunnen gebruiken.
Natuurlijk zijn de richtlijnen van Amsterdam niet leidend, maar geven wel een goede handvatten als het gaat om inclusiviteit.
Toegevoegd op 23 maart 2021 09:02: tekst
bamibal
3 jaar geleden
Computoon
3 jaar geleden
Ik denk dat "we" hierin doorschieten:
de groep die aanstoot zou kunnen nemen aan de traditionele adressering is, afgezet tegen de totale bevolking, minimaal. En wat doen "we" (althans, een gemeente die op dit vlak vooraan wil staan): de adressering aanpassen. Hoeveel belastinggeld zou hieraan gespendeerd worden? Denk aan aanpassingen in de software, testen, implementeren...