Als je een agent bij een ernstig misdrijf betrapt mag je dan burgerarrest toepasse?

Stukje uit wetboek over burgerarrest:
Wel mag u als burger een zogenaamd burgerarrest uitvoeren maar dan ook alleen maar bij een heterdaad van een strafbaarfeit die even wat hoger ligt dan een verkeersovertreding. (Dit gaat over toepassen bij een burger)

Geldt dit ook voor agenten die bijvoorbeeld een jeugdige zo toetakelen dat hij in een ziekenhuis terecht komt?

Lijkt mij dat je daar als burger ook recht toe hebt toch?

Artikel 180 Hij die zich met geweld of bedreiging met geweld verzet tegen een ambtenaar werkzaam in de 'RECHTMATIGE' uitoefening van zijn bediening, of tegen personen die hem daarbij krachtens wettelijke verplichting of op zijn verzoek bijstand verlenen, wordt als schuldig aan wederspannigheid gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

Het woord Rechtmatig valt mij hier op. Als hij buiten zijn boekje treed, wat gebeurt er dan?

Quote:
Daarnaast heeft de politie het geweldsmonopolie: de bevoegdheid om indien nodig geweld te gebruiken. Ook dit is aan wettelijke regels gebonden. Er mag alleen geweld worden gebruikt als er geen andere mogelijkheden zijn (subsidiariteit), en dan ook niet meer geweld dan noodzakelijk is voor het beoogde doel (proportionaliteit). Elk gebruik van geweld wordt achteraf getoetst, dat wil zeggen er wordt door het Openbaar Ministerie beoordeeld of het gebruik van geweld rechtmatig was.

Ik wil weten of ik in mijn recht sta om excessief geweld ter plekke te stoppen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K
Antoni
3 jaar geleden
Het is voor een burger, zo vermoed ik, heel moeilijk te beoordelen, of het gebruik van geweld door een politieagent bij een incident proportioneel is. Wat een burger ziet, is altijd maar een deel van het 'verhaal': mogelijk is er al eerder meer gebeurd tussen de personen betrokken bij het incident waardoor het excessieve geweld 'nu' gerechtvaardigd is.
Antoni
3 jaar geleden
Daar komt nog bij: aan wie wil je dan de aangehouden agent overdragen? Zijn collega's van de politie zullen achter hem (blijven) staan en, zeker in eerste instantie, partij kiezen voor hem. De kans is groot dat de politie dan de oplettende burger arresteert. Dat later blijkt dat dat verkeerd was, daar heb je als burger op dat moment maar weinig aan!
tinus1969
3 jaar geleden
Ik weet niet of het mag, maar in de praktijk zal dit niet werken. Een poging om een burgerarrest uit te voeren of ander ingrijpen zal er eerder toe leiden dat de situatie verder escaleert. Bovendien loop je tegen bewijsproblemen aan achteraf.
Het is oneindig veel effectiever om zo snel mogelijk grondig bewijs te verzamelen dat het geweld excessief was. Maak foto's en filmpjes, verzamel getuigen, zorg voor medische verklaringen, etc. En gebruik die als ondersteuning van het doen van aangifte. Ook een aangifte lost alleen iets op, als je die kunt onderbouwen, doe daarom alleen aangifte met bewijs.
Gaat dit om een concrete situatie? Iets dat in jouw omgeving is gebeurd?

Antwoorden (1)

Het mag maar niet indien hij is doet in dienst, en rechtmatig. Als een agent iets doet duidelijk buiten proportie zou dat ook niet mogen. En buiten dienst al helemaal niet maar dat staat hier los van