Wat is wraken?

Ik was net de livestream van de rechtzaak tegen de avondklok aan het kijken en ze gingen wraken en nu zijn talkshows op tv. Wat gebeurt er? Wat is wraken?

3 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Wraking is een procedure bij de rechtbank, die bedoeld is om de objectiviteit van een rechter te beoordelen. Het is daarmee een middel ter verzekering van de onafhankelijkheid en onpartijdigheid van de rechter.

Iemand die partij is in een rechtszaak, moet ervan op aan kunnen dat de rechter in die zaak onpartijdig is. Een rechter moet objectief kunnen oordelen. Als er redenen zijn om aan te nemen dat een rechter vooringenomen is, kan degene die daar nadeel van denkt te kunnen ondervinden die rechter wraken. Zo nodig kan daarmee de rechter worden vervangen. Dit is mede ter voorkoming van belangenverstrengeling.

Er is sprake van behandeling van een zaak door een rechter, zodra deze zich met een zaak bezighoudt en dit voor partijen kenbaar is. Ook een rolrechter is een dergelijke rechter.
fremar
3 jaar geleden
"Wraken" is een term uit het Nederlandse rechtssysteem. Wanneer een partij in een rechtszaak het vertrouwen in een rechter of een andere procesdeelnemer verliest, kan hij of zij een wrakingsverzoek indienen. Dit betekent dat de partij vraagt om een andere rechter of procesdeelnemer die geen persoonlijke of professionele relatie heeft met een van de partijen, om het proces verder te leiden.
een jaar geleden