Is de naam 'eskimo' racistisch?

Vanwege het weer moest ik hier ineens aan denken. In (teken)films worden ze vaak afgebeeld samen met iglo's. Mag en kan je deze inheemse bevolkingsgroepen eigenlijk wel eskimo's noemen? Of is dat racistisch?

3 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De verkeerde naamgeving is eerder kleinerend of laatdunkend dan racistisch. Zo weten veel mensen niet, dat Tukker een "scheldnaam" is voor een Twentenaar en dat de bewoners van Lapland geen Lappen zijn maar Sami en natuurlijk een Eskimo is een Inuit.
SentWierda
3 jaar geleden
@elder161. 'Zo weten veel mensen niet.'
Inderdaad, dat weten veel mensen niet - omdat het niet waar is. Een Twentenaar vindt dit een onnavolgbare redenering.
Een Twentenaar noemt zichzelf graag een 'tukker'. Het is een geuzennaam: een erenaam die men zichzelf geeft - en die oorspronkelijk door anderen als scheld- of spotnaam werd gebruikt. (Definitie van Van Dale)

Het beste antwoord

Nee dat is niet racistisch, eerder onwetendheid over de werkelijke/eigen benaming.

Of iets racistisch is, is uiteindelijk meer een soort mening dan een objectief feit. Een rechter zal er denk ik ook niet snel een veroordeling aan vast hangen. Sommigen zullen de term eskimo als beledigend opvatten. Beter is het dan om deze bevolking als Inuit aan te duiden.
(In-uu-wiet, ik dacht altijd dat je het zo schreef: Inuït)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Inuit#:~:text=Inuit%20is%20de%20naam%20waarmee,Groenland%20en%20Canada%20zichzelf%20aanduiden.&text=Het%20woord%20inuit%20is%20het,Inuit%20als%20beledigend%20wordt%20beschouwd.
===

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/rijksmuseum-neemt-afscheid-van-negers-eskimo-s-en-indianen

Het Rijksmuseum schrapt negers, hottentotten en eskimo’s uit de omschrijving van de collectie. In de aanduiding van kunstobjecten zullen de kwetsende etnische aanduidingen worden vervangen door neutrale termen.
Toegevoegd op 09 februari 2021 16:59: tekst
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
+
Virtueel, ik mag deze nog niet echt geven. Goed antwoord.

Andere antwoorden (1)

Op dit moment worden de benamingen inuit en eskimo's beide gebruikt, resp. in Groenland en Alaska.
De oorsprong van het woord eskimo is onduidelijk, maar racistisch is het in elk geval niet.
Het kan 'rauwvleeseter' betekenen in de Indiaanse Algonkintaal: eskimantsik. Het kan ook 'spreker van een vreemde taal' betekenen: ayaxkyimewa. Eskimo is een verbastering van beide woorden.
De meeste eskimo's (= Groenland en omgeving) noemden zichzelf inuk (= mens; meervoud inuit) of kalalek (Groenlander). Daarom is besloten ze voortaan inuit te noemen in Groenland en de eilanden ten westen daarvan. Eskimo blijft de benaming in Alaska en het aangrenzende Siberië.
Bronnen: Van Dale; Winkler Prins encyclopedie.