Hebben masteropleidingen op een hogeschool en universiteit hetzelfde niveau?

Een masterstudie op zowel een universiteit als hogeschool is toegankelijk voor mensen met een afgeronde hbo of universitaire bachelor.

Hebben master studies op een hogeschool, of universiteit dan ook hetzelfde niveau? Of zijn die van de hogeschool van een ander niveau?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Het beste antwoord

Die hebben niet hetzelfde niveau.
Een HBO-master is op HBO-niveau.
Een WO-master is op universitair niveau.

Als je het HBO hebt afgerond, heb je een bachelor op HBO-niveau.
Doe je hierna een master op het HBO, combineer je meestal werken met leren. Deze masters zijn namelijk praktijk gericht. Je kunt het geleerde meteen toepassen op de werkvloer.
Voorbeeld: Iemand heeft de HBO-opleiding afgerond voor fysiotherapeut. Na zijn diploma gaat hij werken, maar ook een master volgen tot psychosomatische fysiotherapie. Dit betekent dat hij naast het werk ook deels naar school gaat om de master te halen.

Na het HBO kun je ook een universitaire master halen.
Omdat het HBO beroepsgericht is, kan deze stap meestal niet in één keer gedaan worden. Vaak is er een overbrugging nodig van een half jaar tot een jaar.

Universitaire masters zijn gericht op wetenschap, onderzoek.
Hierdoor zijn deze normaal voltijds.
Werken en leren is dan niet te combineren.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wat fijn dat het antwoord zo bevredigend was ;-)

Andere antwoorden (1)

In een bepaald opzicht is master universiteit van een ander nivo:
Wanneer je een hbo-opleiding hebt afgerond en een master wilt volgen aan de universiteit, moet je bijna altijd een schakeltraject volgen. Dit omdat een hbo-bacheloropleiding niet naadloos aansluit op een wo-master. Een wo-opleiding legt namelijk veel nadruk op onderzoek en analytisch vermogen, terwijl een hbo-opleiding meer beroepsgericht is.