Waar kan ik een klacht indienen over de inhoud van een reclamefolder?

Ik kan alleen maar vinden hoe ik een klacht in kan dienen over folders die niet bezorgd zijn, maar ik heb een klacht over de inhoud van 1 van de folders die ik in mijn pakket had. Waar moet ik naar zoeken?

3 jaar geleden
2.6K
jodyenboyke
3 jaar geleden
Ik denk bij het bedrijf van de folder zelf. Het bedrijf is verantwoordelijk voor aanbieding, teksten, en vormgeving.
Ritsuka
3 jaar geleden
Het is een magazine genaamd Eyeopener van Ontzagwekkend Nieuws, vol met Corona fake nieuws en Bijbelpropaganda.
LeonardN
3 jaar geleden
Is je doel dat de verspreider de folder gaat weren?
Ik gok dat het magazine zich weinig aan zal trekken van je klacht.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Is inderdaad van Jaap Dieleman.
Heet Heilbode.
Deze meneer geeft idd een blad uit dat tussen het stapeltje reclamefolders zit.
https://www.heilbode.nl/go/de-heilbode/wie-is-jaap-dieleman/ Rare reclame.... Ben ik ook niet van gediend.
Heb het gelukkig niet ontvangen. Denk dat je niet de enige bent met deze vraag....
Ritsuka
3 jaar geleden
@Simonsdochter dat blaadje ja. Er stond in dat het verspreid werd bij 730.000 adressen in de 4 Noordelijke provincies.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Werk van maken.
En succes!
Blij dat ik in het zuiden woon;-)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Deze week (wk7 2021) is dit 'magazine' van Jaap Dielemans in Zutphen via Spotta verspreid. Ik ga Spotta hiermee confronteren. Ik ga ervan uit dat men een vergissing is begaan.

Antwoorden (2)

Een klacht kan je indienen bij de reclamecodecommissie.
Een klacht kan uitsluitend via het online klachtenformulier of per post worden ingediend.
Een klacht dient gemotiveerd te zijn en zo mogelijk onderbouwd met documentatie.
Indien een klacht per post wordt ingediend, dient de klager daarbij de volgende informatie zo volledig mogelijk te geven:
1. of de klacht wordt ingediend als particulier of in uitoefening van een beroep/bedrijf.
2. naam, adres en woonplaats, eventueel aangevuld met telefoonnummer en e-mailadres waaronder hij/zij te bereiken is.
3. tegen welke reclame is de klacht gericht.
4. waar en wanneer de reclame-uiting gezien/gehoord is.
5. ten aanzien van de reclame waarover wordt geklaagd:
– Indien de klacht een reclame op een internetsite betreft, dient (dienen) de pagina(‘s) waartegen bezwaar wordt gemaakt, uitgeprint (bijvoorbeeld met behulp van printscreen* ) te worden en in het bezit van de Commissie te worden gesteld. Per pagina dient te worden aangegeven tegen welke zinsnede(n) het bezwaar zich richt.
– Indien de klacht een gedrukte reclame-uiting betreft, dient deze aan de Commissie te worden toegestuurd.
– Indien het gaat om een audiovisuele reclame, dan dient de reclame zo duidelijk mogelijk te worden omschreven, zodat SRC deze kan opvragen bij de betreffende media-instelling.
– Een reclame verspreid door middel van een medium voor buitenreclame zoals een abri, billboard of mupi moet zo duidelijk mogelijk worden omschreven, zodat de uiting kan worden opgevraagd bij de adverteerder.
6. motivatie klacht: de reden(en) waarom de klager vindt dat de reclame in strijd is met de Reclame Code.
*Printscreen = Button ‘Print Scrn’ indrukken en daarna een programma als Paint of Word openen, rechtermuisknop klikken en PLAKKEN. De gewraakte pagina vervolgens afdrukken en/of opslaan.
De Commissie kan eventueel verlangen dat de klacht en de daarbij behorende bijlagen in 8-voud worden ingediend.
Het postadres voor klachten is:
Stichting Reclame Code
t.a.v. Reclame Code Commissie
Postbus 75684
1070 AR Amsterdam
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ritsuka
3 jaar geleden
Het is een magazine genaamd Eyeopener van Ontzagwekkend Nieuws, vol met Corona fake nieuws en Bijbelpropaganda.
Als iemand reclame verspreidt dmv reclame bezorgen in de brievenbus, moet hij zich houden aan de regels van de gemeente en de landelijke regels.

Allereerst zou ik contact opnemen met de gemeente waar je woont.
Vraag aan hen of ze toestemming hebben gegeven.
Vraag ook of deze reclame voldoet aan de regels van de gemeente.

Ik ga er vanuit dat de gemeente hier geen toestemming voor heeft gegeven. En ik kan me niet voorstellen dat deze vorm binnen de regels valt van waar jij woont.
Ik zou de gemeente dan vragen om deze meneer aan te pakken.
Ook zij mogen zo iemand waarschuwen of een boete geven.

Mocht de gemeente niks opleveren, kun je inderdaad contact opnemen met de reclamecodecommissie.
Waarom?
Reclame dient te voldoen aan heel wat artikelen.
Deze vorm voldoet echt niet aan alle artikelen.
Bijvoorbeeld:
Artikel 2: reclame dient in overeenstemming te zijn met de wet, de waarheid, de goede smaak en het fatsoen.
Artikel 6: zonder te rechtvaardigen redenen mag reclame niet appelleren aan gevoelens van angst of bijgelovigheid.

Dus, eerst contact opnemen met de gemeente waar je woont.

Succes