Mag je docent op middelbare school je cijfer omlaaghalen wanneer die het verkeerd heeft ingevoerd?

Ik zit op VWO5, mijn cijfer voor het desbetreffende vak was een 5,7. Nadat ik de docent vroeg om het werk in te zien, veranderde de volgende dag mijn cijfer in een onvoldoende (namelijk 5,3), omdat de docent het verkeerd heeft ingevoerd op Magister. Mijn vraag is of een cijferwijziging mag ten nadele van de leerling, hoewel de docent een vergissing heeft begaan. Weten jullie hoe ik hierachter kom of weten jullie of dit wel of niet mag, want de examenscretaris zei dat het mag omdat de docent een vergissing heeft begaan.

Weet jij het antwoord?

/2500

Stel: (dus een aanname). Stel de docent heeft per vergissing in Magister een iets hogere waarde in Magister ingevoerd. Het werk wordt door de leerling opgevraagd en de examensecretaris controleert eerst de gegevens van het werk voordat het door de leerling kan worden ingezien. De examensecretaris constateert de foutieve invoering van het cijfer (vergissing wordt er aangenomen) en laat de docent de invoer herstellen. Dat mag de examensecretaris niet alleen, dat is zelfs zijn plicht. (o.a. art. 48 lid 1 Eindexamenbesluit VO).

Bronnen:
https://www.onderwijsconsument.nl/wat-doet...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100