Mag je docent op middelbare school je cijfer omlaaghalen wanneer die het verkeerd heeft ingevoerd?

Ik zit op VWO5, mijn cijfer voor het desbetreffende vak was een 5,7. Nadat ik de docent vroeg om het werk in te zien, veranderde de volgende dag mijn cijfer in een onvoldoende (namelijk 5,3), omdat de docent het verkeerd heeft ingevoerd op Magister. Mijn vraag is of een cijferwijziging mag ten nadele van de leerling, hoewel de docent een vergissing heeft begaan. Weten jullie hoe ik hierachter kom of weten jullie of dit wel of niet mag, want de examenscretaris zei dat het mag omdat de docent een vergissing heeft begaan.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
11.8K
crispy
3 jaar geleden
Het is natuurlijk niet leuk, maar een wijziging van een verkeerd cijfer naar een correct cijfer is natuurlijk altijd mogelijk. Hij kan de wijziging onderbouwen aan de hand van je ingeleverde werk.
In dit geval is het in je nadeel, maar het zou net zo goed in je voordeel hebben kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Krazy8, je maakt mij nieuwsgierig
1. waarom wilde je het werk nog inzien
2. Op grond van het Eindexamenbesluit VO stelt de examensecretaris de uitslag van de eindexamens vast. Die uitslag moet dus worden ingevoerd
Waarom twijfel je aan de uitleg van de examensecretaris.
crispy
3 jaar geleden
Ik word nu ook benieuwd. Als je 5VWO zit, dan doe je toch nog geen eindexamen? Wat heeft een examensecretaris er dan mee te maken?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Crispy in vwo 4 en helemaal 5 haal je al onderdelen voor je examens.
Vroeger ging het alleen om wat je in je examenjaar deed.
Nu niet meer dus: vakken worden al afgesloten, cijfers uit de vijfde tellen bijvoorbeeld ook voor 20% mee in de zesde etc etc.

Antwoorden (1)

Stel: (dus een aanname). Stel de docent heeft per vergissing in Magister een iets hogere waarde in Magister ingevoerd.
Het werk wordt door de leerling opgevraagd en de examensecretaris controleert eerst de gegevens van het werk voordat het door de leerling kan worden ingezien.
De examensecretaris constateert de foutieve invoering van het cijfer (vergissing wordt er aangenomen) en laat de docent de invoer herstellen. Dat mag de examensecretaris niet alleen, dat is zelfs zijn plicht. (o.a. art. 48 lid 1 Eindexamenbesluit VO).
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wat als de examensecretaris het niet heeft controleerd nadat de leerling het had opgevraagd, en de docent zelf het gecontroleerd heeft voor de correctie van het cijfer?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Krazy8, - Wat als - is een hypothetische vraag.
Wat als je nu een wens mocht doen, wat zou je dan wensen?
Wat als je de docent niet gevraagd had het werk in te zien.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Maar de examensecretaris heeft het niet gecontroleerd voor het verzoek om inzage, dus dan mag de docent het cijfer toch niet omlaaghalen??
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je vraagt om een mij onbekende reden, inzage van je werk, gaat om een duistere reden aan de examensecretaris je vraag stellen, terwijl blijkt dat het niet om een eindexamen gaat. Het antwoord bevalt je niet, dus ben je het er niet mee eens.
Je probeert hier je gelijk te halen. Praat met je mentor en de docent.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Plus, het maakt allemaal niks uit, wie er allemaal naar kijkt etc.
De docent vult continu handmatig cijfers in op magister: proefwerken, overhoringen, pta’s en ga maar door.
Waar iemand handmatig invoert, worden fouten gemaakt.
Wordt een fout opgemerkt, wordt de fout hersteld. Gewoon omdat het mag.
Je weet ook dat een punt op magister om andere redenen veranderd mag worden: herkansing, opdracht.....
Het zou mooi zijn als er niet meer veranderd mag of kan worden. Dan zou een lager punt ook bindend zijn.
Helaas voor jou.