Ja. (Waarom zou dat niet mogen?).

De bedrijfsarts adviseert de werkgever over jouw arbeidsgeschiktheid of -ongeschiktheid. Hij of zij heeft een medisch beroepsgeheim en mag daarom nooit medische informatie over jou aan anderen geven zonder jouw uitdrukkelijke schriftelijke toestemming. De bedrijfsarts mag alleen informatie aan jouw werkgever verstrekken die noodzakelijk is voor de beoordeling van het recht op loondoorbetaling, verzuimbegeleiding en re-integratie.
Amadea
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
In theorie heb je helemaal gelijk. Alleen komt het verdacht vaak voor dat een werkgever vertrouwelijke informatie via de bedrijfsarts te weten is gekomen. Ook informatie die volstrekt niet nodig is geweest om te delen met de werkgever. Deze cruciale informatie mis ik in dit atnwoord, namelijk de praktische inslag.
Amadea
3 jaar geleden
Hoezo, daar wordt toch niet naar gevraagd?
Castle
3 jaar geleden
Plus voor het goede antwoord. Geen extra toevoeging nodig.
Thecis
3 jaar geleden
@Amadea
Je kiest er voor om additionele informatie te geven. Letterlijk staat er "De bedrijfsarts mag alleen informatie aan jouw werkgever verstrekken die noodzakelijk is voor de beoordeling van het recht op loondoorbetaling, verzuimbegeleiding en re-integratie." Prima gekopieerd van de site.
Echter, als je additionele informatie geeft, zou ik ook verwachten dat daar ook een groot probleem wordt aangekaart, namelijk dat de bedrijfsarts toch vaak ongeloorloofd informatie doorgeeft aan de werkgever. Op heel veel andere momenten kiezen beantwoorders er voor om extra informatie te geven. Om net dat stapje meer te zetten en de input te leveren. Dat had ik hier ook verwacht (en zo niet, dan is het bij deze gegeven).
Amadea
3 jaar geleden
Het is jouw mening, Thecis, dat er een groot probleem zou zijn omdat bedrijfsartsen zich vaak niet aan hun beroepscode zouden houden. Als je artsen al niet kunt vertrouwen, waar moet dat met deze maatschappij dan naartoe? Er zal wellicht een enkeling tussen zitten die over de schreef gaat, maar die zal hopelijk dan worden aangeklaagd.
Thecis
3 jaar geleden
@Amadea
Een bedrijfsarts is in dienst van het bedrijf. Of wordt door het bedrijf betaald. Het is geen UWV arts of ARBO arts. Het is ook zijn taak om de continuïteit van het bedrijf zeker te stellen. Dat is waar het wringt. Het zijn tegengestelde belangen. Dat is niet alleen mijn mening. Veel bedrijfsartsen lopen hier tegen aan en veel buigen hier helaas voor (gelukkig niet het merendeel, maar veel bedrijfsartsen voelen dit wel als druk). En werkgevers zijn aanhoudend. Als werknemer is het heel moeilijk om dit aantoonbaar te maken. En zelfs als je het zeker weet (omdat de werkgever gewoon dingen op tafel legt doe allen de arts kon weten) kan je het nog steeds niet bewijzen. Deze kennis komt o.a. vanuit mijn vriendenkring (waar heel wat (bedrijfs)artsen in zitten) en mijn werk binnen een OR met meerdere bedrijfsartsbureaus. Het idee is goed en ik hoop zeker dat de bedrijfsarts v.d. vraagsteller een goede is, maar de praktijk kan helaas nog wel eens anders uitpakken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Plus @Thesis Ik weet dat dit klopt en ik hoop dat er minder bedrijfsartsen buigen voor de dwang van meer informatie ( welke zij niet horen te geven ) door hun betalende opdrachtgever.