Wat doe je na overlijden met een beenprothese?

Een buurvrouw is overleden en met het opruimen van haar huis bleken er 2 onderbeen protheses in de kast te staan van haar al veel eerder overleden man. Wat kunnen we doen met deze beenprothese?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wellicht kun je contact opnemen met een fabrikant van protheses

Antwoorden (2)

In arme landen zijn ze heel blij met protheses in het algemeen.
Denk ook aan bijvoorbeeld borstprothesen.

LegBank is een voorbeeld waar je contact mee kunt opnemen.
https://www.voordewereldvanmorgen.nl/duurzame-projecten/legbank

Op internet zijn veel organisaties te vinden.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb niet de indruk dat ze daar protheses hergebruiken
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Merel Rumping houdt zich wel degelijk bezig met protheses (benen) en arme landen.
Verder is dit een voorbeeld, er zijn meerdere organisaties etc die aan hergebruik van protheses doen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Deze Merel houdt zich bezig met protheses. Heeel mooi en goed!!!.
Ik zie echter nergens dat daar protheses daar (her ) gebruikt worden of onderdelen van protheses (helaas)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Misschien idd niet de duidelijkste bron, maar toch worden protheses (deels) hergebruikt.
Een voorbeeldje:
https://theoptimist.nl/daily/gebruikte-britse-protheses-naar-afrika/ Verder las ik over studenten orthopedie die onderdelen gebruikten voor arme landen. In Nederland wordt veel weggegooid waar ze in arme landen nog genoeg mee kunnen.
Dus ook oude borstprothesen, haarwerken, pacemakers..... De 3D printer maakt het helemaal eenvoudig om onderdelen aan te passen. Verder stop ik met overtuigen....
Groet!
Waarschijnlijk helemaal niets omdat die dingen op maat gemaakt moeten worden
anneliez
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
https://www.debenennemen.nl/index.php/contact NB Met enige regelmaat krijgen wij de vraag of wij oude been prothesen kunnen hergebruiken in de derde wereld. Dit is helaas niet mogelijk vanwege de hoge kosten van transport en invoerrechten. Een complete prothese in Kenia kost bijvoorbeeld 150 Euro.