Is of wordt een arbeidsongeschiktheidsverzekering verplicht voor een VOF?

Het wordt binnenkort voor zzp'ers verplicht om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten. Ik vroeg mij af of dit ook voor een VOF geldt? In principe is dit niks anders dan meerdere zzp'ers die samen werken.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Ja, het idee van de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering is juist dat het straks voor alle werkenden geldt, ongeacht of zij in loondienst werken, zzp-er zijn of op wat voor manier dan ook georganiseerd. Het gaat pas in 2024 in, omdat het kabinet tijd nodig heeft om alles van te voren goed uit te zoeken en duidelijke regels op te stellen. Tegen de tijd dat die regels er zijn, zal ook blijken hoe de verzekering voor een VOF zal gaan werken.

Er komt een heel nieuw systeem van een basisverzekering voor alle werkenden. De huidige vormen van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen voor zzp-ers zullen daarbij waarschijnlijk verdwijnen of op een andere manier worden aangeboden.

Of ondernemers in een VOF willen wachten tot 2024 of zich nu al willen verzekeren moeten ze zelf bepalen. Het is wel handig om dat met de vennoten onderling goed af te stemmen.