Gaat er ook een genderneutrale id kaart en paspoort komen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.3K
LeonardN
4 jaar geleden
Het zou best kunnen dat dat over een paar jaar makkelijker zal gaan dan nu:
https://nos.nl/artikel/2255409-geen-m-of-v-maar-x-voor-het-eerst-paspoort-veranderd-in-genderneutraal.html Voor iedereen
Dat Zeegers een X in het paspoort krijgt, betekent niet dat iedereen dat zonder meer kan krijgen. "Op dit moment is het nog niet wettelijk geregeld. De rechtbank heeft uitspraak gedaan, maar nu is de politiek aan zet als meer mensen dit willen." Op dit moment moet iedereen die geen M of V wil dat individueel via de rechtbank afdwingen.

Antwoorden (1)

Het lijkt er op dit moment op dat dat nog niet binnen afzienbare tijd er gaat komen. Sommige mensen komen nu al wel in aanmerking op een X in het paspoort, maar daarvoor moeten ze dan eerst nog naar de rechter.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4582526/genderneutraal-paspoort-wordt-toch-niet-makkelijker
"Het wordt toch niet eenvoudiger om een paspoort te krijgen dat in het midden laat of je man of vrouw bent. Wie liever een X op het paspoort ziet dan een M of V, moet daarvoor ook in de toekomst naar de rechter.

Het kabinet verklaarde bij zijn aantreden 'onnodige' geslachtsregistratie te willen beperken, omdat sommige mensen zich nu eenmaal niet ondubbelzinnig man of vrouw voelen.

Nader inzien
Staatssecretaris Raymond Knops (Binnenlandse Zaken) was hier een maand of drie ook nog enthousiast over. "Het past in de tijdsgeest", zei hij toen.

Bij nader inzien wacht hij liever met de wet zo aan te passen dat de geslachtsaanduiding gemakkelijker geschrapt zou kunnen worden. Knops volgt hiermee het advies van een commissie van het ministerie van Justitie, 'de ontwikkelingen op dit terrein, ook internationaal, af te wachten'."

===

Wat er in de toekomst gaat gebeuren weet je natuurlijk nooit, maar als de huidige trend zich (internationaal) voortzet heb je hier wel kans van. Wat de criteria dan worden is natuurlijk helemaal de vraag. Of dit alleen gaat gelden voor mensen waarbij vanaf geboorte een biologische onduidelijkheid, voor mensen die zich om hebben laten bouwen, of dat iedereen die zich niet identificeert als dan wel man of vrouw zal als het voor is nog heel wat debat over gevoerd worden.