Hoe kom je erachter of een rekening legitiem is?

Er staat geen website of telefoonnummer op de factuur. De enige manier om met ze in contact te komen is via de mail. Zelfs bij de afzender staat niet eens een naam van iemand maar gewoon: De Debiteurenadministratie....?!?

4 jaar geleden
2.2K
Pieterke
4 jaar geleden
Je weet toch wel of en waar je iets gekocht hebt? Dan kun je misschien via internet of de telefonische inlichtingendienst nog aan hun telefoonnummer enz. komen en dan erachter komen of het een legitieme factuur is. En anders niet betalen.
Pieterke
4 jaar geleden
Soms vind je op een website geen telefoonnummer maar via het internet wel.
SnakeEye
4 jaar geleden
Ik heb niet iets gekocht of besteld, op het internet totaal geen informatie over deze fonds. Zelfs bij de kvk vinden ze dit vreemd en sturen me naar het FraudeHelpdesk.
Pieterke
4 jaar geleden
Als je niets besteld hebt moet je niet betalen. Het is dan poging tot oplichting. Ik zou inderdaad contact opnemen met de fraudehelpdesk als je dat nog niet hebt gedaan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je dit soort mails krijgt moet je zeker niet op links klikken. Facturen krijgen we allemaal wel in de mailbox. Vaak staan er taalfouten in, is je naam niet goed of onvolledig e.d. Gewoon dit soort mails blokkeren!
SentWierda
4 jaar geleden
Uitgangspunt m.b.t. betrouwbaarheid is altijd: weet je een fysiek adres? Dus straatnaam, huisnummer, woonplaats. Als je niet een fysiek adres hebt, moet je wantrouwend zijn.
Een postbusnummer is niet een fysiek adres.

Antwoorden (4)

belangrijkste vraag: heb jij een product of dienst afgenomen van hen.
Antwoord is ja. dan zal hij wel legitiem, maar niet echt professioneel zijn, en dan kun je eventueel nagaan of de factuur echt klopt
Antwoord Nee, dan is er iets goed fout, niet betalen, niet reageren
anneliez
4 jaar geleden
Doorgaans weet je zelf wel of je iets gekocht hebt (of een dienst gehad) die nog betaald moet worden en wat voor bedrag er tegenover staat. Is het iets geheel vreemds, dan NIET openen of reageren. Gewoon verwijderen.
4 jaar geleden
Een legitieme factuur moet aan deze voorwaarden voldoen:

De factuurkop moeten de volgende gegevens bevatten:
• Volledige juridische bedrijfsnaam en adres zzp’er (versturende partij) volgens registratie bij de Kamer van Koophandel
• Volledige bedrijfsnaam en adres opdrachtgever (ontvangende partij)
• Btw-nummer
• KvK-nummer
• Factuurdatum
• Een factuurnummer.

De factuurregels moeten de volgende gegevens bevatten:
• Een gedetailleerde omschrijving van de geleverde goederen of diensten
• Het aantal geleverde goederen, diensten of gewerkte uren
• Het bedrag exclusief de btw
• Het btw-bedrag
• Het te betalen btw-bedrag

Een factuur die hier volledig van afwijkt, kun je in de (digitale) prullenbak gooien.
Zonder gedetailleerde omschrijving van de geleverde goederen of diensten weet je niet waar je voor betaalt.
Laat staan of het terecht is.
Toegevoegd op 21 oktober 2019 11:33: tekst
SimonV
4 jaar geleden
klaariskees
4 jaar geleden
Helemaal goed Simon, echter ik dacht in de op 1 na laatste zin, onder het kopje "De factuurregels moeten de volgende gegevens bevatten", het btw-bedrag en dan ook het percentage ervoor noteren, dus: 9% btw of 21 % btw, naargelang de aard van de verrichte werkzaamheden? En de laatste zin moet dit niet zijn: Het TOTAAL te betalen bedrag incl. btw"?, dus op de factuur zet je dan: Totaal Euro...... (het bedrag dat de klant moet overmaken). Daaronder schreef ik altijd: "Volgens prijsafspraak. Het factuurbedrag overmaken op bankrekening ........t.n.v. ..........te ..........
Geen (bedrijfs)naam en adres van de afzender vermeld op de factuur? Dan is de rekening niet legitiem en kan je hem in de prullenbak gooien. Een telefoonnummer is niet verplicht, hoeft niet per se op de factuur vermeld te worden.