Mag een burger een collectant om een ID vragen?

Momenteel collecteer ik voor handicap.nl.
Als ik langs de deuren ga, heb ik een officiële collectebus, badge en folders.
Nou ben ik 'gewaarschuwd' voor een bewoner. Bij deze persoon moet ik mezelf identificeren dmv een rijbewijs, paspoort etc.
Natuurlijk bel ik daar straks netjes aan. Deze persoon doneert wel of niet, dat is zijn goed recht.
Maar heeft hij ook het recht om mij naar een ID te vragen? Ik ben namelijk niet van plan om mijn rijbewijs of zo mee te nemen. Verder vind ik dat deze persoon niet 'alles' van mij hoeft te weten.
Ik hoor graag of een burger dit recht heeft tov een collectant.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.9K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
"Nou ben ik 'gewaarschuwd' voor een bewoner. Bij deze persoon moet ik mezelf identificeren dmv een rijbewijs, paspoort etc." Eigenlijk begrijp ik die bewonder wel...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik niet, serieus.
SentWierda
4 jaar geleden
Als collectant ben je verplicht een legitimatie te tonen als daarom wordt gevraagd. Dat is geen probleem voor een bonafide collectant. En die legitimatie moet overtuigend genoeg zijn. En als dat niet overtuigend genoeg is, kan de politie worden gebeld: 0900-8844.
Als iemand expliciet vraagt naar jouw ID dan vraag je ook naar diens ID. Gelijk oversteken - dat kan toch geen probleem zijn?
LeonardN
4 jaar geleden
@Sent
Jij maakt hem helemaal mooi. Waarom zou ik iemand die aan mijn deur komt staan en mij om geld vraag een ID laten zien? Dit is zoals het kan verlopen: -Collectant vraagt om donatie
-Bewoner vraagt om ID+pasje
-Collectant weigert ID te laten zien
-Bewoner weigert te doneren
-Bewoner vertrouwt de zaak niet en belt politie
-Politie arriveert in de wijk en vraagt om ID
-Collectant is nu verplicht ID te laten zien aan de politieagent(ID-plicht)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Klopt helemaal LeonardN.
Meer rechten heeft hij niet.
De collectant doet vrijwilligerswerk. Ofwel stopt er vrije tijd in.
Hij of zij heeft ook rechten.
Ik vind persoonlijk dat meneer dan maar de deur dicht doet, of zegt dat hij niet wil doneren.
Hij heeft idd niet het recht om naar mijn ID te vragen.
Anders belt hij idd de politie maar.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ofwel, ik ben niet verplicht gehoor te geven aan zijn vraag.
Amadea
4 jaar geleden
Adviseer de bewoner om op het collecterooster, https://www.cbf.nl/collecterooster/filter(page-2), te verifiëren dat er die week voor dat doel gecollecteerd mag worden. Samen met de officiële bus en jouw badge is dat voldoende bewijs dat jij op dat moment bevoegd bent, en is geen verdere legitimatie nodig of zelfs verplicht.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Amadea, zojuist de betreffende meneer gehad. Gedaan wat jij zei (toevallig) en het werkte.
Natuurlijk wel met een glimlach van oor tot oor en een persoonlijk praatje :-)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik help al jaren voor een grotere organisatie de collecte mee organiseren. Als ik ruim voor de collecte de materialen krijg die uitgedeeld moeten worden aan de collectanten, zit daar ook een foldertje bij met collecteinformatie dat uitgedeeld dient te worden aan de collectanten. daar staat altijd de tip bij om een IDkaart of paspoort bij je te hebben. Er kan naar gevraagd worden. Ik heb het ooit meegemaakt dat ik een kwade collectant aan de deur kreeg die zijn bus terug kwam brengen na het lopen van zijn ronde. Er bleek in 1 van zijn straten al iemand anders gecollecteerd te hebben. Terwijl die straat toch echt bij hem op het kaartje stond. een spookloper dus. Ik gaf het door aan de organisatie, maar we zijn er nooit achter gekomen wie dat was. Als je meer wil lezen, kijk op: www.cbf.nl/tips-bij-doneren Kijk dan bij het kopje 'vraag om een legitimatie'.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Fijne spookloper dan :-(
Toevallig had een andere collectant ook een stuk gelopen van mijn straat (aan 1 kant), omdat hij dacht dat dat ook hoorde bij de zijstraten.. Gelukkig had ik het zelf door. Maar dat hebben we netjes onderling kunnen oplossen.
Het kan dus ook gebeuren dat een collectant per ongeluk een verkeerde straat pakt.

Het beste antwoord

Vragen mag altijd, maar je hoeft je ID niet te laten zien.
Je bent wel verplicht op verzoek een door de gemeente gewaarmerkt legitimatiebewijs te tonen.
Dat toon je waarschijnlijk vanzelf: dit jaar staan er op de legitimatiekaart van handicap.nl twee QR-codes. Eentje waarmee je een Tikkie betaalt, de andere via een Ideal-betaling.
.
Volgens de Rijksoverheid ‘mag’ een burger niet naar een ID vragen.

Politie
De politie mag alleen uw identificatiebewijs vragen als daar een goede reden voor is. Dat is het geval als de politie redelijkerwijs uw identiteit nodig heeft om haar taak uit te voeren. Dus als u strafbare feiten pleegt of betrokken bent bij een verkeersongeluk.

Toezichthouders
Voor toezichthouders geldt dat het verzoek om een identiteitsbewijs te tonen, moet passen bij hun functie. Toezichthouders zijn ambtenaren die toezicht moeten houden op de naleving van bepaalde wetten.

Beveiligingsbedrijven
Particuliere beveiligers, portiers of uitsmijters mogen alleen bezoekers van hun pand vragen zich te identificeren. Als u dat niet wilt, mag de beveiliger u de toegang weigeren.

Conducteurs
Conducteurs van de Nederlandse Spoorwegen (NS) en controleurs van andere openbaar vervoersorganisaties mogen zwartrijders om hun identiteitsbewijs vragen.

Financiële instellingen
Financiële instellingen zijn verplicht om de identiteit van hun cliënten vast te stellen. Deze identificatie vindt plaats om ongebruikelijke transacties te kunnen melden.
.
Edit: ‘mag’ = je bent niet verplicht je ID te tonen, ook al wordt dit geadviseerd.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat heb ik (badge).
Bedankt voor het antwoord.
Indien hij niet doneert, doordat ik mijn eigen ID niet laat zien, zal ik zelf wel meer in de bus stoppen ;-)
Plus!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Klopt (aanvulling) er staan idd 2 QR codes op. Op de badge en op de folders.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Super bedankt dat bevestigd wordt dat het gewoon niet mag.
LeonardN
4 jaar geleden
"Volgens de Rijksoverheid ‘mag’ een burger niet naar een ID vragen."
Dat staat nergens, dat is een interpretatie van de tekst.
Rijksoverheid is wat onhandig in hun formulering.
Wat ze met die pagina proberen uit te leggen is wie de identificatieplicht uit mag oefenen. Burgers en veel bedrijven kunnen die id-plicht niet uitoefenen.
Maar er is geen wet die vragen verbiedt. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/ben-ik-verplicht-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-te-geven-aan-een-bedrijf
Welke organisaties mogen een kopie van mijn identiteitsbewijs maken?
Slechts enkele organisaties mogen een kopie van uw identiteitsbewijs maken. Uw werkgever en banken mogen dit bijvoorbeeld. >>In de praktijk vragen ook andere organisaties een kopie van uw legitimatiebewijs. U bent niet verplicht om die aan hen te geven. Voor sommige is registratie van enkele gegevens voldoende.<< Die zin is onbestaanbaar als vragen om ID niet zou mogen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Mij is wel duidelijk dat meneer niet het 'recht' heeft om naar mijn ID te vragen.
Hij mag het wel, maar hij heeft geen 'recht' en ik geen toon plicht aan hem.
Hij staat niet boven de wet (hij is geen agent in burger of zo).
Ik weet nu genoeg.
Ik houd het wel netjes hoor ;-)

Andere antwoorden (1)

Ja iedereen mag elkaar van alles vragen. Je hebt echter niet de plicht om het hem/haar te tonen.
Dat je een pasje hebt, zegt niet zoveel in de ogen van iemand die goed sceptisch is, immers een pasje zou je wellicht zo kunnen vervalsen met een andere foto (en dus een niet kloppende naam).

Ook de Rabobank adviseert mensen te vragen naar pas EN legitimatie:
https://www.ikwoonleefzorg.nl/financien/hoe-weet-ik-of-ik-een-collectant-kan-vertrouwen
Hoe weet ik of de collectant betrouwbaar is
Bij twijfel aan de betrouwbaarheid van de collectant, vraagt u om een legitimatie en een pasje van het betreffende goede doel. Twijfelt u? Geef dan niet. Bel dan eventueel het goede doel of de gemeente met de vraag of zij op dit moment collecteren. Bent u alleen thuis? Doe dan de deur niet open of vraag desnoods of iemand terugkomt als er iemand bij u is.

"Ik ben namelijk niet van plan om mijn rijbewijs of zo mee te nemen."
Wees je er wel van bewust dat je een toonplicht/identificatieplicht hebt in Nederland.
Mocht iemand je gedrag met collecteren verdacht vinden en de politie bellen, zal je toch een ID moeten tonen als ze de zaak willen controleren.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ook een plus voor jouw antwoord en bedankt!
LeonardN, ik collecteer in mijn eigen wijk. Iedereen kent elkaar.
Het is ook de week van de collecte handicap.nl.
Maar serieus, mijn buurjongen deed eerst deze ronde en ik heb het stokje overgenomen.
Deze meneer kent mijn buurjongen, en ook bij hem vroeg hij om een ID. Hij was het serieus aan het 'bestuderen'.
Degene die veel collectes in onze wijk regelt, heeft mij ook gewaarschuwd voor hem.
Hij is idd zeer sceptisch.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Trouwens, bedankt voor de bron van de Rabobank!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Vooral die laatste alinea is een goede toevoeging. De kans dat de politie de collectant wil controleren is best aanwezig. En dan is een ID in enige vorm verplicht.
Wat niet wil zeggen dat je je ID, ook al heb je hem bij, verplicht aan Jan en Alleman moet tonen.
SimonV
4 jaar geleden
“Bij twijfel aan de betrouwbaarheid van de collectant, vraagt u om een legitimatie.” De Rabobank kan dat wel zeggen, maar volgens de Rijksoverheid mag dit niet.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/wie-mag-vragen-naar-mijn-identiteitsbewijs-en-wanneer
LeonardN
4 jaar geleden
Er staat niet dat dat niet mag. De Rijksoverheid heeft dat stuk wat onhandig geschreven. Het stuk gaat over identificatieplicht (niet over "vraagrecht"?!).
Er is geen wet die vragen naar identificatie verbiedt. Het "mogen" in dat stuk moet je dus opvatten als, wie mogen er gebruik maken van de identificatieplicht?
Als niemand behalve deze instanties werkelijk mag vragen, mag een hotel ook niet meer om een ID vragen om wat gegevens te noteren. Als je ervan overtuigd bent dat het niet mag, beweert jouw antwoord nu twee dingen die elkaar tegenspreken.
SimonV
4 jaar geleden
Vandaar dat mijn tweede mag tussen apostrofen staat. Je bent dus niet verplicht je legitimatie te tonen aan een burger als deze hierom vraagt. Rabobank suggereert of je dit recht als burger wel hebt.
LeonardN
4 jaar geleden
Ah, niet gezien en ik denk dat dat voor meer mensen niet duidelijk is wat jij daar dan mee bedoelt, ook de vrager lijkt het anders op te vatten dan jouw bedoeling was (denk ik).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nee hoor, ik begrijp het helemaal.
Meneer mag het vragen, maar ik ga er niet op in, want dat recht heb ik dus wel.
LeonardN
4 jaar geleden
Ok dan is alles duidelijk.